Sari la conținut

Bombă de presă. O celebră companie de băuturi a plătit gras medici și oameni de știință ca să ”uite” de efectele nocive ale produsului său

Compania americană Coca-Cola a cheltuit peste 8 milioane de euro în Franţa pentru a influenţa medici şi oameni de ştiinţă din domeniul sănătăţii, conform unei anchete publicate de cotidianul Le Monde, transmite joi AFP.

Conform cotidianului, obiectivul Coca-Cola este de a deturna atenţia publică de la efectele nocive pe care sucurile şi alte băuturi îndulcite le au asupra sănătăţii.

„Începând cu 2010, Coca-Cola a acordat peste 8 milioane de euro unor experţi şi diverselor organizaţii medicale, dar şi sportive sau organizatoare de evenimente”, scrie Le Monde, adăugând că „în Franţa, la fel ca şi în alte părţi ale lumii, aceste finanţări ţin de comunicare sau de pura sponsorizare şi nu de desfăşurarea unor studii ştiinţifice autentice”, scrie AGERPRES.

Conform publicaţiei franceze, totul porneşte de la o anchetă asupra lobby-ului făcut de compania multinaţională, publicat în 2015 de New York Times. În faţa scandalului, Coca-Cola a promis transparenţă şi a publicat pe site-ul său de internet numele experţilor şi listele de activităţi pe care le-a finanţat în SUA.

„În Franţa, insistenţele ONG-ului Foodwatch au constrâns Coca-Cola să publice aceste date în aprilie 2016”. Aceste date, actualizate, au fost examinate de jurnaliştii de la Le Monde.

„Dieteticieni, nutriţionişti sau specialişti în medicină sportivă: cea mai mare parte a celor 18 persoane numite (care au colaborat cu Coca-Cola n.r.) sunt profesionişti din domeniul sănătăţii”, scrie Le Monde.

Finanţările din partea companiei care produce băuturile răcoritoare Sprite, Fanta sau Minute Maid, vizează „să facă uitate riscurile legate de aceste băuturi îndulcite, scoţând în evidenţă rolul lipsei activităţilor sportive în ceea ce priveşte obezitatea”.

Printre altele, un studiu publicat de o revistă specializată în sănătate publică, Journal of Public Health Policy, apărut la 8 mai, dezvăluie că multinaţionala a impus clauze multiple prin care influenţează cercetările ştiinţifice pe care le sponsorizează. Autorii acestui studiu, coordonat de Sarah Steele, profesoară de politici de sănătate publică la Jesus College din cadrul Universităţii Cambridge (Marea Britanie), au putut examina cinci contracte încheiate de Coca-Cola cu universităţi americane şi canadiene de renume.

Compania Coca-Cola, conform profesoarei Sarah Steele, „îşi rezervă dreptul de a rupe orice astfel de contract fără să prezinte vreun motiv”, iar „clauzele şi condiţiile precizate în contracte nu corespund declaraţiilor făcute de Coca-Cola pe site-ul său de internet”.

Irina Lungu

Storyteller. Redactor medical. Traducător. Lucrez cu cuvintele de când mă știu, ador magia lor. Iubesc traducerile, iar domeniul medical m-a cucerit iremediabil. Vreau să transmit publicului informații relevante, de calitate, care să îi ajute în viața de zi cu zi și în problemele cotidiene cu care se confruntă zilnic. Un om informat va fi un om mai sigur pe sine. La rândul meu, mă ghidez după principiul ”Fii tu schimbarea pe care vrei să o vezi în lume. Toți vor să îi schimbe pe ceilalți, dar uită că schimbarea începe din ei înșiși.”

Informațiile prezentate în acest website au caracter informativ și nu înlocuiesc diagnosticul medical sau prospectul produselor. Orice decizie privind sănătatea dumneavoastră trebuie luată doar în urma consultării medicului.

Doctorul zilei whatsapp channel