luni, iunie 21, 2021

Concluziile raportului Ministerului Sănătății privind decesele de covid-19: „decesele raportate in alerte.ms.ro sunt cu 13% mai numeroase decat cele din INS”. Ce alte date sunt scoase la iveală?

decesele de covid-19
Sursă foto: Arhiva personală Ionel Iloae (Facebook)

Demiterea lui Vlad Voiculescu din funcția de Ministrul Sănătății și acuzațiile acestuia privind raportările eronate ale deceselor de covid-19, au dat naștere unor dispute serioase în mediul politic. Cu această ocazie,

a fost înființată o Comisie specială pentru a analiza datele privind decesele de covid-19.

Conform raportului: „platforma Corona forms este sursa cea mai valida de informatii pentru raportarea deceselor de covid, deși s-au identificat unele confuzii/abateri de la procesul de raportare, in special la nivelul spitalelor” și “este evident ca o serie de decese nu au fost raportate.”

 Concluziile extrase din raport

„1. Sursă oficială de clasificare a deceselor – certificatul medical constatator – indică o corespondență convenabilă între decesele confirmate COVID raportate la INS și respectiv

cele raportate în Corona forms (96% ). Decesele raportate în alerte.ms.ro sunt cu 13% mai numeroase decât cele din INS. Abaterile pe luni calendaristice sunt în general mai mari decât abaterea anuală și acest fapt se explică, probabil, prin evoluția pandemiei (abateri mai mari în luni de vârf epidemic), prin dinamică evoluției conceptelor legate de raportare, a codificarii și a fenomenelor tardive (înregistrărilor întârziate).

2. Raportarea DRG pe setul minim de date a pacienților externați are, de departe, cea mai discutabilă validitate deoarece la 99% dintre cazurile care asociau un diagnostic de COVID-19,

acesta a fost considerat diagnostic secundar. În mod cert această raportare nu intrunește cerințele de calitate pentru a servi că sursă de informații pentru numărul deceselor de COVID-19 în prezent.

3. Diferențele dintre platformele MS -alerte.ms.ro și Corona forms sunt justificate într-o oarecare măsură și parțial acceptabile, având în vedere faptul că platforma alerte.ms.ro presupune o raportare numerică agregată și cumulată (neverificabilă pe CNP sau alt tip de cod), iar platforma Corona forms presupune o raportare caz cu caz, pe CNP. Rămâne totuși sub semnul întrebării utilitatea solicitării

unei raportări agregate privind decesele intră-spitalicești, cu o frecvența de două ori pe zi.

4. Platforma alerte.ms.ro a avut, în înțelegerea comisiei, mai curând rolul de a fi un instrument pentru managementul operațional ( distribuire de materiale și echipamente, identificare rapidă nevoi de resurse pentru pacienți în stare gravă) decât un rol de sistem informațional pentru colectarea și analiză deceselor. Corectitudinea informațiilor regăsite în alerte.ms.ro este condiționată esențial de acuratețea cu care raportează spitalele. Din explorările comisiei, spitalele au unele probleme

privind corectitudinea modului de raportare și este evident că nu există resurse umane disponibile și pregătite nici la nivelul spitalului și nici la nivelul DSP/CJCCI, pentru a valida aceste raportări.

5. Nu există prevedere, resurse și mecanisme pentru monitorizarea și validarea datelor referitoare la decesele imegistrate în alerte.ms.ro. și totodată aceste date nu sunt fructificate în analize sau în decizii operative.

6. Platforma Corona forms este sursă cea mai valida de informații pentru raportarea deceselor de covid-19, deși s-au identificat unele confuzii/abateri de la procesul de raportare, în special la nivelul spitalelor. Analiză actuală are valoare exploratorie.

Recomandări

1. Considerarea de către Ministerul Sănătății a utilității menținerii în platforma alerte.ms.ro a cerințelor de raportare privind decesele, având în vedere pe de o parte efortul de raportare din partea spitalelor și pe de altă parte lipsa de utilizare a acestora în deciziile manageriale.

2. În cazul în care se va consideră utilă menținerea raportării deceselor în alerte.ms.ro, este necesar de asigurat un set de instrucțiuni/proceduri /metodologii destinate celor care raportează. Aceste instrumente trebuie prelucrate împreună cu cei care raportează, care au nevoie să fie instruiți.

3. Comisia aduce în atenția Ministerului Sănătății faptul că dublă raportare, pe principii diferite, atrage după sine confuzii, implică eforturi adiționale de validare a datelor și consum de resurse. De asemenea, neconcordanțele între cele două serii de date sunt inevitabile.

4. Pe termen mediu este necesar un proces de ameliorare a codificărilor în setul minim de date pentru DRG.

5. În ceea ce privește platforma Corona forms, este evident că o serie de decese nu au fost raportate. În acest sens, este necesar un proces de actualizare a deceselor din Corona forms.

6. Introducerea în Corona forms a unor câmpuri suplimentare în vederea gestionării mai facile și a generării unor rapoarte care să servească monitorizării deceselor din alte cauze decât COVID:

7. Aprofundarea sursei oficiale – INS este foarte utilă atât pe termen scurt, cât și pe termen mediu. Pe termen scurt, este recomandabilă o analiză comparativă pe CNP între decesele raportate în Corona forms și decesele din certificatele constatatoare.

8. Pe baza acestei analize se vor formulă recomandări de pentru asigurarea validității înregistrărilor privind cauzele de deces atât pentru sistemul de supraveghere, cât în special pentru certificatul constatator.

9. Stabilirea numărului final de decese COVID, conform definiției OMS, este fezabilă după încetarea stării de pandemie și parcurgerea activităților menționate la pct 7 și 8.”

 

Ultimele stiri

Parteneri