Sari la conținut

Criză de ouă în România. Producătorii români aleg exportul în masă. „Ne-am trezit cu oferte avantajoase din toată lumea”

oua
Sursa foto: arhiva Doctorul Zilei

Criză de ouă în România: producătorii preferă exportul, în timp ce magazinele se confruntă cu lipsuri. Exporturile au crescut de la 15% la 40% din producție, pe fondul cererii externe mari și al scăderii producției interne.

Ouăle românești, mai căutate în străinătate decât acasă

În ultimele luni, România se confruntă cu o criză de ouă în magazine, multe rafturi rămânând complet goale. Cauza principală? Producătorii preferă să trimită ouăle la export, unde cererea este în creștere și prețurile sunt mai avantajoase.

Potrivit Asociației Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR), unele magazine au semnalat „sincope de aprovizionare”, iar exporturile au crescut spectaculos, de la 15% la 40% din producția totală, totul în doar câteva luni.

Citeste si…

„Presiunea din afară este din ce în ce mai mare pe piața din România, pentru că noi, pe lângă faptul că nu avem gripa aviară, avem și prețuri foarte bune. Și atunci au venit ofertele. Ne-am trezit cu oferte în ultimele cinci-șase luni din toată lumea”, a explicat Florin Panfile, director comercial al unei fabrici de ouă, potrivit antena3.ro.

Cerere externă uriașă și avantaje de preț pentru export

Țări din Europa și din alte regiuni, afectate de gripa aviară, au început să importe masiv ouă din România, una dintre puținele țări europene care nu au fost afectate de boală.

„Au venit solicitări și vin în continuare, cu prețuri foarte avantajoase”, spune Florin Panfile.

Diferența de preț dintre vânzarea internă și export a fost semnificativă:

Citeste si…

„Puteți să-mi spuneți care e diferența la vânzare pe plan intern și la export? Momentan, a fost, până recent, cam de 25%”, a explicat acesta.

Deși retailerii români au început să ofere prețuri mai bune fermierilor, tentația exportului rămâne mare.

„Uzual, exportul reprezenta 7-10% din producție. Acum am ajuns la 40%, și cred că e chiar mai mult”, a adăugat Panfile.

Producția internă scade, iar rafturile se golesc

Pe lângă exporturile masive, și producția internă a scăzut considerabil. România a produs în 2023 aproximativ 5,6 miliarde de ouă, față de 6 miliarde în 2022. Diferența de aproape 400 de milioane de ouă se simte direct în magazine, mai ales în sezonul rece, când găinile ouătoare produc mai puțin.

Citeste si…

„Există sincope de aprovizionare”, a declarat George Bădescu, directorul executiv al AMRCR. „Unele magazine au rămas complet fără ouă, în timp ce altele au stocuri mai mici ca de obicei.”

Totuși, autoritățile spun că situația nu este alarmantă.

„Noi producem și pentru consum propriu, și pentru export. Cum să fie probleme? Stăm foarte bine, și pentru intern, și pentru extern. Să facă comandă, că avem”, a afirmat Florin Barbu, ministrul Agriculturii.

Prețuri în creștere și percepția consumatorilor

În contextul cererii mari și al producției scăzute, prețurile ouălor au crescut vizibil.

Citeste si…

„Consumatorul final plătește 1 leu pe un ou super securizat și 1,70 lei pe un ou de la piață, ceea ce nu ni se pare corect. Ar putea și oul din retail să ajungă la 1,70 lei? Nu, n-o să fie așa ceva. Dar probabil că 1,10 – 1,20 lei ar fi un preț corect”, a explicat Florin Panfile.

Specialiștii din industrie spun că, deși nu se anticipează o criză majoră, piața ar putea rămâne tensionată în următoarele săptămâni, până la stabilizarea producției și suplimentarea importurilor.

Ce urmează pentru piața ouălor din România

Piața ar putea reveni la normal odată cu venirea primăverii, când producția de ouă crește natural. Totuși, dacă exporturile vor rămâne la nivelul actual, România riscă să se confrunte cu lipsuri periodice și prețuri oscilante.

„Presiunea externă rămâne ridicată, iar dacă nu vom reuși să echilibrăm cererea internă, e posibil ca situația să se repete în fiecare iarnă”, avertizează reprezentanții industriei.

Criza ouălor nu este doar un fenomen de moment, ci o consecință directă a dinamicii economice dintre cererea internațională și oferta locală. România, deși performantă în producția de ouă și „imună” la gripa aviară, a devenit un jucător atractiv pentru export, dar acest avantaj se întoarce împotriva consumatorului intern, care găsește tot mai greu produsul de bază la raft.

Etichete:
Carmen Alecu
Alecu Carmen

Absolventă de Jurnalism. Am inceput sa lucrez in presa in 2000, la Abracadabra. A urmat Acasa Magazin. Dupa o pauza de cativa ani, am reinceput sa lucrez la EVZ. A urmat EvzMonden si InfoActual. La Doctorul Zilei lucrez din noiembrie 2020.

Informațiile prezentate în acest website au caracter informativ și nu înlocuiesc diagnosticul medical sau prospectul produselor. Orice decizie privind sănătatea dumneavoastră trebuie luată doar în urma consultării medicului.

Doctorul zilei whatsapp channel