Sari la conținut

Care sunt drepturile consumatorilor în UE? Românii nu ar trebui să fie cu nimic mai prejos. Cunoaște-ți drepturile!

Comisia Europeană lansează #YourEUright, o campanie de informare publică privind drepturile consumatorilor din Uniunea Europeană.

Statutul de cetățean european conferă o serie de drepturi consumatorilor români și din țările UE, pe care aceștia nu le cunosc și astfel, le exercită în mică măsură.

Publicitatea înșelătoare, clauzele contractuale abuzive și pachetele turistice neconforme sunt printre cele mai puțin cunoscute practici neloiale care încalcă drepturile consumatorilor din România, conform unui studiu recent realizat de Kantar Public pentru Comisia Europeană.

Campania #YourEUright promovează drepturile consumatorilor, în România, dar și în celelalte state membre ale UE. Inițiată de departamentul pentru justiție (DG JUST) al Comisiei Europene, aceasta se desfășoară simultan în zece țări din Uniunea Europeană și se adresează în special tinerei generații, cu vârsta cuprinsă între 18 și 35 de ani, care are un interes ridicat pentru tehnologie și sunt utilizatori activi ai rețelelor de socializare.

„Consumatorii români, în calitate de cetățeni europeni, trebuie să își cunoască drepturile atunci când cumpără și folosesc produse și servicii, dar mai ales trebuie să fie informați despre modul în care pot să și le exercite. Cadrul legislativ european stabilește un set ferm de măsuri care să protejeze consumatorii atunci când întâmpină probleme cu comercianții.” a menționat conf. univ. dr. Costel Stanciu, președinte Asociația Pro Consumatori (APC), membră a Organizației Europene a Consumatorilor (BEUC).

Deși un număr mare de consumatori români (61%) au întâmpinat probleme la cumpărarea/utilizarea de bunuri și servicii în ultimul an, 17% dintre aceștia nu au luat nicio poziție. Cele mai cunoscute drepturi europene la care apelează consumatorii români sunt: returnarea produselor achiziționate online în termen de 14 zile calendaristice și garanția gratuită de doi ani pentru produsele achiziționate online sau în magazin.

Reprezentanții APC subliniază riscurile la care se expun cetățenii în ceea ce privește publicitatea înșelătoare, cel mai puțin cunoscut drept al consumatorilor atât în România, cât și la nivelul Uniunii Europene. Publicitatea capcană este printre cele mai frecvente practici neloiale, prin care comercianții promovează produse/servicii la un preț foarte mic, cu un stoc disponibil limitat.

Consumatorii au dreptul să fie informați asupra articolelor disponibile și în privința perioadei de valabilitate a ofertei. O altă practică neloială constă în promovarea de false oferte gratuite, prin care comerciantul pretinde că oferă anumite servicii adiționale gratuite, deși acestea sunt deja incluse în prețul normal.

De asemenea, publicitatea mascată din așa-zisele materiale informative este considerată o încălcare a drepturilor consumatorilor. Materialele publicate în presa scrisă, radio sau TV, care promovează produsele unei companii, trebuie să fie marcate ca fiind sponsorizate, prin imagini, cuvinte sau sunet.

În plus, comercianții nu au voie să facă publicitate la premii sau cadouri „gratuite”, solicitând ulterior cumpărătorului să le plătească pentru a intra în posesia lor. În cazul achizițiilor online, publicitatea trebuie să fie precisă în ceea ce privește disponibilitatea produsului și a componentelor acestuia. Consumatorii trebuie să verifice pe site datele de identificare ale comerciantului, stocul existent, prețul afișat cu mențiunea dacă conține sau nu TVA-ul sau dacă acesta include și costul de livrare.

Legislația europeană se adaptează la noile cerințe de consum, odată cu utilizarea tot mai frecventă atehnologiilor digitale în viața de zi cu zi, iar scopul campaniei YourEUright este de a promova drepturile consumatorilor împotriva practicilor neloiale ale comercianților din spațiul european, online și offline. Totodată, campania subliniază eforturile susținute ale Uniunii Europene în reglementarea măsurilor de protecție pentru apărarea acestor drepturi.

Află mai multe despre drepturile europene și cum pot fi exercitate: https://europa.eu/youreuright/home_ro

Departamentul pentru justiție (DG JUST) răspunde de politicile Comisiei Europene în materie de justiție, protecția consumatorilor și egalitate de gen.

https://ec.europa.eu/info/departments/justice-and-consumers_ro

Organizația Europeană a Consumatorilor (BEUC) apără interesele tuturor cetățenilor europeni și reprezintă 45 de organizații naționale independente ale consumatorilor din 32 de țări europene. Acestea aduc punctele de vedere ale consumatorilor din întreaga Europa în spațiul în care se elaborează politicile UE. Organizațiile membre contribuie la creșterea gradului de conștientizare a drepturilor tale și te pot ajuta atunci când te simți nedreptățit.

Asociația Pro Consumatori este o organizație neguvernamentală, apolitică și nonprofit, înființată în 1990, care are ca principal obiectiv apărarea, promovarea și reprezentarea prin toate mijloacele legale ale drepturilor și intereselor consumatorilor în raporturile cu agenții economici și instituțiile statului. Aceasta este singura organizație membră a BEUC (Organizația Europeană a Consumatorilor) din România.

Website: http://www.apc-romania.ro/ro/home.html

Irina Lungu

Storyteller. Redactor medical. Traducător. Lucrez cu cuvintele de când mă știu, ador magia lor. Iubesc traducerile, iar domeniul medical m-a cucerit iremediabil. Vreau să transmit publicului informații relevante, de calitate, care să îi ajute în viața de zi cu zi și în problemele cotidiene cu care se confruntă zilnic. Un om informat va fi un om mai sigur pe sine. La rândul meu, mă ghidez după principiul ”Fii tu schimbarea pe care vrei să o vezi în lume. Toți vor să îi schimbe pe ceilalți, dar uită că schimbarea începe din ei înșiși.”

Informațiile prezentate în acest website au caracter informativ și nu înlocuiesc diagnosticul medical sau prospectul produselor. Orice decizie privind sănătatea dumneavoastră trebuie luată doar în urma consultării medicului.

Doctorul zilei whatsapp channel