joi, septembrie 23, 2021

E bine să mănânci carne în fiecare zi? Carnea este un aliment extrem de valoros, datorită conținutului de proteine de calitate. Cu toate acestea, trebuie consumată cu moderație și e important și tipul de carne pe care îl alegem. 

”Carnea reprezintă un aliment esențial în alimentatia omului, fie că este vorba de copii în creștere, adulți, femei însărcinate sau vârstnici pentru conținutul bogat în proteine de calitate superioară, lipide, minerale și vitamine,” explică dr. Ionuț Ștefan, medic primar chirurgie generală și oncologică, consultant nutriție.

Aportul de carne albă și carne roșie trebuie să fie unul echilibrat, cu o pondere mai mare în favoarea cărnii albe, mai ales la persoanele adulte și la vârstnici, potrivit specialistului în nutriție. Carnea albă are o valoare nutritivă, în medie, la jumătate față de carnea roșie, mai puține grăsimi, dar și o cantitate mai redusă de fier.

De câte ori pe săptămână se mănâncă pește

Cât depre carnea de pește, medicul spune că nu ar trebui să lipsească din alimentația fiecărei persoane, cel mai indicat fiind peștele oceanic cu un conținut mai ridicat în acizi grași de tip Omega 3. Minimum două mese pe săptămână care să conțina pește de tipul sardine, somon, hering, macrou sau ton.

”Chiar dacă au o pondere mai mică de astfel de acizi grași, dar cu reale beneficii, peștii de apă dulce din categoria păstrăv, șalău, biban, crap sunt indicați a se consuma săptămânal, la cel puțin 2-3 mese, de preferat fiind proveniența lor să fie de captura. Prepararea peștelui, indiferent de categoria lui, trebuie să fie una corectă – abur, cuptor, grill, marinare, evitându-se, pe cât posibil prăjirea acestuia în ulei. Acest lucru este valabil și pentru restul tipurilor de carne albă sau roșie,” atrage atenția dr. Ionuț Ștefan.

1-2 mese de carne roșie pe săptămână pentru adulți și vârstnici

În cazul dietelor de slăbit, medicul recomandă consumul oricărui tip de pește, în cantități rezonabile, la oricare masă principală a zilei, fără a se combina, de preferat, cu alimente cu conținut ridicat de carbohidrați de tipul cartof, orez, porumb, făinoase albe.

Pentru persoanele adulte și vârstnice, fără un consum energetic ridicat, carnea roșie este de preferat să nu se consume în exces, 1-2 mese pe săptămână fiind suficiente, potrivit expertului în alimentație.

”Întotdeauna cantitatea de carne precum și asocierea ei cu alte alimente bogat caloric – ouă, brânzeturi, făinoase, orez, cartofi trebuie să țină cont de vârstă, consum energetic zilnic, boli asociate. Asocierea cărnii cu vegetale, legume bogate în vitamina C este garantia unei alimentații corecte, sănătoase, echilibrate,” conchide dr. Ionuț Ștefan.

Ultimele stiri