vineri, septembrie 24, 2021
Tensiunea arteriala este unul dintre cele mai bune instrumente de verificare a starii de sanatate. Este un numar pe care il tinem minte si pe care il putem monitoriza constant. Tensiunea arteriala optimala este egala sau mai mica de 120/80 milimetri coloana de mercur (mm Hg), conform ghidului Societatii Europene de Hipertensiune.

In cazul in care valorile tensiunii arteriale sunt crescute, egale sau mai mari de 140/90 mm Hg, vorbim de hipertensiune arteriala, o afectiune care, netinuta sub control, creste riscul de infarct de miocard, accident vascular cerebral, insuficienta cardiaca, boala renala sau moarte subita.

In Romania, rezultatele preliminare ale studiului SEPHAR III, desfasurat de Societatea Romana de Hipertensiune, arata ca aproape jumatate (49,5%) dintre romanii cu varste cuprinse intre 18 si 80 de ani sufera de hipertensiune arteriala. Situatia este si mai ingrijoratoare in Bucuresti, sustin reprezentantii Societatii Romane de Hipertensiune, unde prevalenta bolii depaseste media nationala, adica atinge procentul de 50,6%.

Tensiune mare – simptome

Dacă valorile tensiunii arteriale sunt foarte crescute şi apar complicaţii, diagnosticul fiind de hipertensiune, este posibil să apară simptome precum:

dureri de cap
– hemoragie nazală
– dificultăţi de respiraţie
– ameţeală
– greață și vărsături
– dureri în piept
– tulburări de vedere (vedere înceţoşată sau dublă)
urină cu sânge
– bufeuri de căldură
– oboseală
– înroşirea feţei
– tulburări de somn
– iritabilitate
– letargie

Hipertensiune arterială – Factori de risc

Pacienții sunt considerați ca făcând parte din grupe de risc pentru a face hipertensiune arterială dacă:

– au valori mari ale tensiunii arteriale sistolice și diastolice
– au o anumită vârstă  (bărbați > 55ani și femei > 65ani)
– fumează, fumatul fiind unul dintre factorii de risc importanți în cazul hipertensiunii arteriale
– au dislipidemie: colesterol >190 mg/dl sau trigliceride > 150mg/dl
– au glicemie > 102-125 mg/dl
– au toleranță alterată la glucoză (prediabet)
– suferă de obezitatea abdominală, tradusă prin circumferința taliei la bărbați>102 cm și la femei >88 cm.

Prevenirea Hipertensiunii

Un stil de viață sănătos este un scut puternic împotriva tensiunii arteriale crescute și a efectelor sale dăunătoare. Acești pași pot reduce riscul dacă aveți deja prehipertensiune sau hipertensiune arterială.

Elimină greutatea în plus. Kilogramele în plus, în special grăsimea excesivă din abdomen, pot ridica presiunea sângelui prin mărirea volumului de sânge și prin tulburarea balansului hormonilor care se ocupă de reglarea presiunii.

Redu nivelul de alcool. Moderarea alcoolului este foarte importantă. Dacă ești bărbat și bei mai mult de două pahare pe zi sau dacă ești femeie și bei mai mult de un pahar pe zi, atunci este timpul să te oprești. În timp ce puțin alcool poate relaxa arteriile, prea mult are fix efectul opus.

Mișcă-te mai mult. Exercițiile fizice și alte tipuri de activitate fizică ajută la menținerea arterelor flexibile și, de asemenea, reduc activitatea în sistemul nervos simpatic, care poate îngusta vasele de sânge și poate stimula tensiunea arterială.

Încearcă să menții un nivel sănătos a presiunii. Mineralele calciu, magneziu și potasiu (găsite în produse lactate cu conținut scăzut de grăsimi și fără grăsimi, cum ar fi laptele și iaurtul) ajută organismul să regleze tensiunea arterială. Prea puțin vă poate crește tensiunea arterială. La fel și în cazul cantității ridicate de sodiu, găsit în multe alimente procesate. Prin creșterea nivelului de sodiu, corpul tău reține multă apă, ceea ce duce la creșterea volumului de sânge și la îngustarea vaselor mici de sânge. Grăsimile saturate, găsite în carne, brânză, sau unt, pot de asemenea ridica nivelul presiunii sângelui.

Oprește-te din fumat. Fumatul dăunează arterelor și crește riscul de boli a inimii. În timp ce fumați o țigară, substanțele chimice din produsele din tutun ridică tensiunea arterială.

Redu nivelul de stres. Nu este clar dacă terapiile minte-corp au un efect de durată asupra tensiunii arteriale sau reduc riscul, dar este cunoscut faptul că răspunsul organismului la stres eliberează hormoni care cresc temporar tensiunea arterială. Vă veți simți mai bine și va fi mai ușor să faceți alte modificări sănătoase, dacă practicați în mod regulat o tehnică de liniștire a stresului, cum ar fi exerciții de respirație, relaxare progresivă și activități de fitness. De asemenea, meditația s-a dovedit a reduce riscul de atacuri de cord și accidente vasculare cerebrale la persoanele cu tensiune arterială ridicată.

„Cea mai importantă schimbare este renunţarea la fumat. Pe lângă scăderea riscului de infarct, accident vascular cerebral sau cancer, viaţa fără fumat aduce şi beneficii imediate. Al doilea pas important, după ce aţi aruncat ţigara, este să ieşiţi în aer liber şi să faceţi cât mai multă mişcare. Plimbări cât mai lungi pe jos sau cu bicicletă, alergări, dans sau înot contribuie la sănătatea inimii şi vă protejează vasele de sânge! Al treilea factor important este alimentaţia sănătoasă.

Aşa cum stiţi: NU există un regim minune, ci doar alimente care trebuie evitate sau consumate raţional (sarea, grăsimile animale, dulciurile) şi alimente care trebuie consumate din belşug (fructe, legume, cereale integrale). Aceste trei schimbări ne ajută să combatem foarte uşor şi ceilalţi factori de risc: obezitatea şi stresul”, a declarat Alexandru Nechifor, medic la Spitalul Judeţean de Urgenţă Galaţi.

 

Ultimele stiri