duminică, ianuarie 17, 2021
Irina Lungu

Când nu poți să dormi, noaptea devine un coșmar în sine. Ore întregi de liniște și privit pe pereți, în telefon sau în laptop. Simplul stat în pat pe tot parcursul nopții poate fi la fel de obositor ca o zi activă, din cauza faptului că nu-i dăm nicio secundă de pauză creierului nostru. Și el, la fel ca tot corpul, trebuie să se odihnească pentru a putea funcționa în parametri normali.

Cel puțin la fel de rău este faptul că după nopțile nedormite urmează zile în care nu suntem buni de nimic. Din cauza insomniilor, ajungem să fim șterși și absenți din propria viață. Lipsa de concentrare se resimte cel mai puternic și asta ne transformă în niște fantome pe picioare. Nu răspundem cum ar trebui la stimuli, nu suntem atenți la ce se întâmplă în jurul nostru și asta e rău atât pentru noi, cât și pentru cei din jur. Cu cât lăsăm insomniile să ne acapareze nopțile mai mult, cu atât vom fi mai vulnerabili și mai obosiți, fără să mai ținem șirul zilelor sau să ne amintim sarcini care ni s-au spus cu doar câteva secunde înainte. Mai jos găsești două dintre cele mai întâlnite cauze pe care le putem întoarce în favoarea noastră prin câteva modificări minore în stilul nostru de viață.

Setează alarma și uită de telefon

Mulți dintre noi tind să lase telefonul în apropierea patului înainte să adoarmă. Asta pentru că telefonul a devenit noul ceas cu alarmă care ne ajută să ne trezim dimineață. Un alt „motiv” este acela că vrem să răspundem repede dacă apare vreo urgență. Din păcate, de cele mai multe ori ne ascundem după aceste pretexte pentru a mai verifica din când în când mailurile și rețelele sociale.

Studiile au arătat că expunerea la lumină albă și albastră previne secreția melatoninei. Melatonina joacă un rol crucial în sănătatea noastră, ea este cea care îi spune corpului că este momentul să se odihnească. Expunerea la un ecran nu va face decât să întârzie ora la care adormim și câteva minute de scrolling pe net s-ar putea să ne coste câteva nopți de insomnii chiar de a doua zi, care să ducă la oboseală cronică și stres.

Ce putem face este să punem telefonul mai departe de pat, ca să nu fim ispitiți să mai aruncăm un ochi prin news feed înainte de somn. În același timp, dacă intervine ceva în timpul nopții ce ne întrerupe somnul, deschiderea laptopului pentru „doar câteva minute” nu este nici ea o soluție.

Elimină ora în plus de stat treaz, oricare ar fi motivul

De câte ori n-ai spus „mai stau o oră și mă culc”? Fie că le pregătești hăinuțele celor mici pentru a doua zi, că vrei să te mai uiți peste câteva haine online sau să mai vezi un episod dintr-un serial la TV, încearcă să nu-ți strici programul natural de odihnă.

Dacă obișnuiai să adormi la ora 23, dar alegi să mai stai o oră (aparent inofensivă) în fața televizorului, s-ar putea să ai surpriza că se face 00:30 înainte să-ți dai seama. Începând cu a doua zi, o sa vezi cum nu poți adormi mai repede de 00:30, ba chiar riști să împingi și mai mult ora de culcare încet și sigur. Lucrurile ar trebui să fie exact invers, trebuie să-i dai o oră corpului tău să se obișnuiasca.

Dacă totuși ești nevoit să faci o excepție, încearcă să fii cât mai activ a doua zi, ca să poți adormi imediat ce te bagi în pat.

Insomnia se instalează pentru că o lăsăm sau o ajutăm chiar noi. Urmează sfaturile noastre pentru a încerca să o previi sau să scapi de ea în cazul în care te regăsești în situațiile prezentate. Ține minte că nopțile de nesomn nu sunt o glumă, ci dimpotrivă, ele fac parte dintr-un cerc vicios care împreună cu stresul și oboseala îți pot afecta serios viața personală.