luni, septembrie 26, 2022

Nu dormim suficient? „Există trei piloni ai sănătății”, spune Shelby Harris, specialist în medicina comportamentală a somnului.

Somnul, mai important decât am putea crede. Fiecare noapte pierdută, din diferite motive, are până la urmă consecințe asupra sănătății.


Uite care sunt cele mai grave consecințe

„Există trei piloni ai sănătății”, spune Shelby Harris, specialist în medicina comportamentală a somnului. ”Unul este o dietă adecvată. Al doilea sunt exercițiile fizice, iar somnul ar trebui să fie al treilea pilon”, transmite specialistul.

Te-ar mai interesa: Cea mai eficientă și rapidă metodă să scapi de cel...

Somnul trebuie să aibă prioritate, astfel pot apăre unele problemele de sănătate.

„Tratamente precum terapia cognitiv-comportamentală sunt extrem de eficiente pentru insomnie și este indicat să recurgem la ele înainte de apela la tot felul de medicamente”, adaugă ea.

Iată care sunt cele mai importante consecințe dacă nu dormim suficient și nu avem un somn odihnitor, potrivit Wellandgood.

  • Probleme de memorie. Lipsa concentrării, provocată de nopțile nedormite, afectează memoria. Absența somnului, în special a somnului REM, afectează memoria, iar asta face ca unele amintiri să dispară. Dacă nu aveți un somn REM, explică dr. Harris, veți începe să aveți probleme cu memoria pe termen scurt și pe termen lung.
  • Dispoziție proastă și depresie. Somnul REM, una dintre cele patru etape ale ciclului de somn, ajută la reglarea dispoziției. Așadar, o noapte albă poate provoca o dispoziție proastă, iritabilitate și nervozitate. Un studiu a analizat rezidenții din spitale care fac multe gărzi noaptea și a constatat că lipsa somnului a dus la o creștere a reacțiilor emoționale negative. Privarea de somn poate duce și la depresie. Lipsa somnului scade rezistența emoțională și duce la reacții negative, iar asta poate influența apariția depresiei.
  • Sistem imunitar slăbit. Mulți oameni sunt tot mai îngrijorați de imunitatea scăzută din cauza problemelor de somn. „Chiar și o singură noapte în care nu dormim scade imunitatea corpului”, spune ea. Practic, așa cum au arătat numeroase studii, sistemul imunitar funcționează cel mai bine atunci când oamenii dorm.
  • Se modifică tensiunea arterială. Dacă dormiți mai puțin de cinci ore pe noapte, aveți un risc crescut de hipertensiune arterială, spune dr. Harris. O singură noapte nedormită duce la niveluri mai mari ale tensiunii arteriale în ziua următoare. Oamenii de știință cred că acest lucru poate explica de ce, in timp, lipsa somnului, poate duce la unele probleme cardiovasculare.
  • Risc crescut de demență și Alzheimer.Un grup de cercetători a publicat un articol în care demonstrează că în timpul somnului creierul este curăţat de ”deșeuri”. În creier se acumulează o serie de gunoaie (cum ar fi fragmente de proteine). Aceste fragmente pot duce la Alzheimer. Lipsa somnului face ca acest proces de curățare a deșeurilor din creier să nu mai aibă loc.
  • Risc crescut de diabet. Când nu dormim, corpul încetează să proceseze insulina, hormonesențial pentru reglarea zahărului din sânge. Această rezistență la insulină poate duce apoi la dezvoltarea diabetului de tip 2. Un studiu pe animale a arătat că pierderea unei singure nopți a dus la creșterea rezistenței la insulină la fel de mult ca și o perioadă de șase luni în care s-a consumat o dietă bogată în grăsimi.

Informațiile prezentate în acest website au caracter informativ și nu înlocuiesc diagnosticul medical sau prospectul produselor. Orice decizie privind sănătatea dumneavoastră trebuie luată doar în urma consultării medicului.

Parteneri
spitale private