Sari la conținut

Pericolele unui stil de viață sedentar: de la boli cardiovasculare, la riscul crescut de apariție a cancerlui

Sursă foto: Getty Images
Viață sedentară

Multora le place să creadă că sunt mult mai puțin sedentari decât restul populației. Vă sună cunoscut, totuși, acest lucru? Vă treziți, mergeți la serviciu în mașină, ajungeți la serviciu și stați la birou pentru o vreme. Poate că vă deplasați în sala de conferințe sau mergeți pe jos până la ibricul de cafea, urmat de un căscat în timpul unei ședințe. Te așezi în timp ce îți mănânci prânzul și te uiți la niște reel-uri sau la niște scurtmetraje fără să te gândești până când trebuie să lucrezi din nou.

În acest moment, mai stai câteva ore până când te urci în mașină pentru a pleca spre acasă. Dacă aveți timp, poate că mergeți la sală înainte de a merge acasă pentru a vă pune sângele în mișcare. După ce ajungi acasă, pregătești cina,  mănânci în timp ce te uiți la emisiunea ta preferată. Poate vă petreceți restul serii pe canapea înainte de a vă culca. Repetați în ziua următoare.

Cercetătorii notează că americanul mediu își petrece mai mult de 90% din viață în interior, iar 70% din timp este treaz stând așezat. Ziua medie pentru majoritatea oamenilor din America este foarte sedentară, ceea ce mulți au fost condiționați să accepte ca fiind realitatea. Sedentarismul poate cauza probleme grave de sănătate, contribuind la oboseală, stres și chiar obezitate și boli de inimă.

Pericolele de a fi sedentar

Potrivit cercetărilor, aproximativ o treime din populația globală cu vârsta de 15 ani și peste nu practică o activitate fizică regulată.

sedentarism
Sursă foto: Getty Images

În rândul populației americane, comportamentul sedentar este de 7,7 ore, în timp ce în Coreea, sedentarismul este de 8,3 ore.

Motivul pentru care acest lucru este periculos este că organismul uman a fost conceput pentru a se mișca, ceea ce au făcut oamenii timp de mii de ani. Deși cea mai mare parte a mișcării era pentru supraviețuire, oamenii se mișcau totuși.

Pe măsură ce oamenii au avansat, au rămas activi și în mișcare. De exemplu, zilele lungi de muncă la fermă, mersul în oraș pentru școli sau provizii și alți factori implicau mișcare.

La mijlocul secolului XX, însă, progresele tehnologice și creșterea culturii automobilistice au început să ciopârțească activitatea fizică. Ca să nu mai vorbim de faptul că a avut loc o schimbare a locurilor de muncă către munci mai puțin solicitante din punct de vedere fizic.

Organizația Mondială a Sănătății (OMS) estimează că lipsa de activitate fizică este legată de 3,2 milioane de decese pe an. Să aruncăm o privire asupra modului în care un stil de viață sedentar poate afecta sănătatea generală.

Circulație redusă

Atunci când stați jos sau stați nemișcat pentru perioade lungi de timp, circulația sângelui la nivelul picioarelor încetinește. Acest lucru contribuie la umflarea gleznelor, dureri generale, umflături și cheaguri de sânge.

Tromboza venoasă profundă se află la capătul mai înfricoșător al spectrului, care rezultă atunci când se formează un cheag de sânge în picioare. Acel cheag se poate desprinde și poate obstrucționa alte părți ale corpului, inclusiv plămânii.

tromboza venoasă profunda
Sursă foto: arhivă Doctorul Zilei

Totuși, atunci când nu stați jos pentru perioade lungi de timp, aveți tendința de a avea o circulație mai bună.

Cercetătorii din Olanda, de exemplu, au determinat că o reducere pe termen lung a comportamentului sedentar a îmbunătățit funcția vasculară periferică și fluxul sanguin cerebral.

Risc crescut de cancer

Este posibil ca frecventarea ocazională a sălii de sport să nu fie suficientă pentru a contracara efectele unui stil de viață sedentar.

Toate acele ore pe care le petreceți în poziție așezată pot crește riscul de cancer, potrivit unei analize care a analizat 43 de studii.

Cercetătorii au descoperit că ajustarea activității fizice nu a afectat legătura dintre sedentarism și cancer. Chiar și 30 de minute în sala de sport nu sunt suficiente pentru a echilibra orele petrecute în poziție șezândă.

Factorul important este reducerea timpului petrecut în poziție așezată.

Asigurați-vă timp pentru activitatea fizică și asigurați-vă că o parte din această activitate este de intensitate ridicată. Dacă nu sunteți încă în picioare în timp ce citiți aceste rânduri, este timpul să vă ridicați!

Boli de inimă

Atunci când stați prea mult timp în șezut, mușchii dumneavoastră nu ard la fel de multă grăsime pe cât ar putea arde. De asemenea, sângele tău circulă prin corp la un loc mai lent, ceea ce oferă acizilor grași o șansă mai bună de a bloca inima. Acest lucru poate crește riscul de boală coronariană.

De fapt, un studiu a constatat că persoanele care au petrecut mai mult timp stând jos au fost mai susceptibile de a avea același tip de boală cardiovasculară.

Un alt studiu a constatat că un comportament sedentar pe termen lung a crescut riscul de boli cardiovasculare la adulții sănătoși.

Gândire neclară/ ceață cerebrală

Lucrul amuzant este că statul jos pentru a lucra poate face mai dificilă concentrarea. Atunci când corpul este nemișcat, mai puțin sânge pompează în tot corpul, inclusiv în creier. Acest lucru nu numai că încetinește funcțiile cognitive, dar duce și la ceață cerebrală.

Un studiu de cercetare din 2023 a constatat că adulții în vârstă care au petrecut mai mult timp în comportamente sedentare au avut markeri crescuți de demență de toate cauzele.

Între timp, exercițiile fizice regulate pot ajuta la îmbunătățirea performanțelor creierului!

Informațiile prezentate în acest website au caracter informativ și nu înlocuiesc diagnosticul medical sau prospectul produselor. Orice decizie privind sănătatea dumneavoastră trebuie luată doar în urma consultării medicului.

Mai citeste si:

Doctorul zilei whatsapp channel