marți, ianuarie 19, 2021
Elena Oceanu

Vitamine pentru memorie. Se consideră că anumite vitamine și acizi grași încetinesc sau previn pierderea memoriei. Lista de soluții potențiale include vitamine precum vitamina B12, suplimente pe bază de plante precum ginkgo biloba și acizi grași omega-3. 

Vitamina B12

Oamenii de știință au cercetat mult timp legătura dintre nivelurile scăzute de B12 (cobalamină) și pierderea memoriei. Cu toate acestea, dacă obțineți o cantitate adecvată de B12, nu există dovezi că aportul mai mare are efecte pozitive.

Deficitul de B12 este cel mai frecvent la persoanele cu probleme intestinale sau stomacale sau la vegetarieni. Riscul de deficit de B12 crește și odată cu înaintarea în vârstă.

S-a demonstrat, de asemenea, că metformina folosită pentru tratamentul diabetului zaharat scade nivelul B12. Alte medicamente, cum ar fi inhibitorii pompei de protoni, medicamentele antiinflamatorii, cum ar fi prednisonul pot reduce nivelul de B12.

Ar trebui să puteți obține suficientă B12 în mod natural, deoarece se găsește în alimente precum carnea de pește și de pasăre. Cerealele fortificate sunt o opțiune bună pentru vegetarieni.

Cu toate acestea, persoanele cu anumite afecțiuni medicale, cele care iau anumite medicamente sau persanele cu un nivel scăzut de acid gastric nu pot absorbi corect B12 din alimente și ar putea avea nevoie de un supliment alimentar pentru a menține un nivel adecvat.

Vitamina E

Există unele dovezi care sugerează că vitamina E poate aduce beneficii creierului și memoriei la persoanele în vârstă. Un studiu din 2014, publicat în revista JAMA, a constatat că o cantitate mare de vitamina E poate ajuta persoanele cu forme ușoare și moderate de Alzheimer.

Participanții au luat doze de 2.000 de unități internaționale (UI) pe zi. Cu toate acestea, această cantitate poate fi nesigură pentru anumite persoane, potrivit Dr. Gad Marshall de la Harvard Medical School.

O doză mai mare de 400 UI pe zi este deosebit de riscantă pentru persoanele cu boli cardiovasculare, în special pentru cei care folosesc anticoagulante. Unele studii au arătat că suplimentele de vitamina E pot crește riscul de cancer de prostată.

Indiferent de vârsta sau starea dvs., ar trebui să puteți obține suficientă vitamină E din alimentație. Cereți sfatul medicului înainte de a apela la suplimente. Deficitul de vitamina E este rar, deși poate apărea la persoanele care au diete cu conținut scăzut de grăsimi.

Vitamina E se găsește în:

  • nuci,
  • semințe,
  • uleiuri vegetale,
  • legume, cum ar fi spanacul și broccoli.

Vitamine pentru memorie

Când vine vorba de ginkgo biloba, atât studiile mai vechi, cât și cele mai recente, sunt de acord: suplimentul nu pare să încetinească pierderea memoriei sau să prevină apariția bolii Alzheimer.

Nu există prea multe dovezi care să sugereze o relație între omega-3 și memorie. Cu toate acestea, cercetarea este în derulare.

O revizuire din 2015  a constatat că administrarea de suplimente cu acid docosahexaenoic (DHA) și acid eicosapentaenoic (EPA) a condus la îmbunătățiri semnificative ale rezultatelor memoriei episodice la adulții cu probleme de memorie.

DHA este un tip principal de acid gras omega-3, iar EPA este altul. DHA și EPA se găsesc din abndență în pești precum somonul și macroul.