Sari la conținut

Ai diabet? EVITĂ aceste alimente și băuturi! Cresc glicemia alarmant de mult!

Diabetul de tip 1
Sursa foto: arhiva Doctorul Zilei
În trecut, medicii credeau că diabetul de tip 1 era în întregime genetic. Cu toate acestea, nu toți cei care suferă de diabet de tip 1 au antecedente familiale.

Un plan de dietă pentru diabet poate include majoritatea alimentelor, dar oamenii pot avea nevoie de porții mai mici. Acestea fiind spuse, anumite alimente din fiecare grupă de alimente pot fi mai bune decât altele.

Diabetul interferează cu capacitatea de a procesa zahărul din sânge, cunoscut și sub denumirea de glucoză din sânge.

În prezent, aproape 11% dintre persoanele din Statele Unite au diabet de tip 1 sau tip 2. Și 35% dintre adulții din țară au prediabet, conform Ghidurilor dietetice 2020-2025 pentru americani.

O dietă sănătoasă și echilibrată poate ajuta mulți oameni să gestioneze simptomele diabetului și să reducă riscul de complicații. O persoană se poate întreba ce alimente trebuie evitate cu diabet.

Diferite alimente furnizează fiecare dintre principalii macronutrienți care ne oferă energie: carbohidrați, grăsimi și proteine. Există tipuri din ce în ce mai puțin sănătoase din fiecare dintre aceste alimente.

Mai jos, explorăm ce alimente poate dori să limiteze sau să evite o persoană care are sau are risc de diabet. De asemenea, oferim câteva sugestii pentru elaborarea unui plan de dietă sănătos pentru diabet.

Carbohidrați

Carbohidrații sunt o sursă importantă de energie. Acest macronutrient are, de asemenea, cea mai mare influență asupra glicemiei unei persoane.

Centrele pentru Controlul și Prevenirea Bolilor (CDC) recomandă ca persoanele cu diabet să obțină aproximativ jumătate  din caloriile zilnice din carbohidrați. A avea aceeași cantitate de carbohidrați în fiecare masă poate ajuta la menținerea nivelului de zahăr din sânge stabil.

Totuși, cel mai important este să mănânci tipul potrivit de carbohidrați.

Carbohidrați de evitat

Există trei tipuri principale de carbohidrați în alimente: amidon, zahăr și fibre. Amidonul și zaharul reprezintă cele mai mari probleme pentru persoanele cu diabet, deoarece organismul le descompune în glucoză.

Carbohidrați rafinați

Carbohidrații rafinați sau amidonurile rafinate sunt descompuse prin procesare înainte de a ajunge în farfurii noastre. Ca rezultat al acestei procesări, organismul absoarbe rapid carbohidrații și îi transformă în glucoză. Acest lucru crește glicemia și înseamnă că o persoană poate simți din nou foame la scurt timp după masă.

Pentru persoanele cu diabet sau cu risc de afecțiune, câteva exemple de surse de carbohidrați care trebuie limitate includ orezul alb și orice preparat numai cu făină albă, cum ar fi:

  • pâine albă
  • paste albe
  • unele cereale
  •  biscuiți
  • multe produse de patiserie

Monitorizarea aportului total de carbohidrați pe masă poate ajuta o persoană să-și mențină nivelul de glucoză în intervalul țintă.

Cele mai indicate fructe pentru diabetici. Au indice glicemic scăzut și nu cresc glicemia

Zaharuri

Alimentele cu zahăr conțin în cea mai mare parte zahăr și carbohidrați de calitate scăzută. Acestea au adesea valoare nutritivă mică sau deloc și pot provoca creșteri ascuțite ale glicemiei. Zahărul poate contribui, de asemenea, la creșterea în greutate și la riscul de boli de inimă și accident vascular cerebral.

Alimentele care sunt adesea bogate în zahăr includ produse de copt, cum ar fi gogoși, cornuri, prăjituri, precum și aluatul de pizza. Alte surse de zahăr includ:

  • multe sosuri și condimente
  • nectar de agave și alți îndulcitori
  • sirop de arțar și alte siropuri
  • bomboane
  • iaurturi prefabricate cu aromă de fructe

Proteină

Proteinele ajută organismul să-și construiască, să mențină și să-și înlocuiască țesutul. Organele, mușchii și sistemul nostru imunitar constau din proteine. Organismul poate descompune proteinele în zahăr, dar acest proces este mai puțin eficient decât descompunerea carbohidraților.

Proteine de evitat

Pentru persoanele cu diabet, alegerea celor mai bune surse de proteine depinde în mare măsură de câte grăsimi și carbohidrați conțin aceste alimente. Atunci când alimentele bogate în proteine sunt, de asemenea, bogate în grăsimi, pot duce la creșterea în greutate și la creșterea colesterolului.

Carne procesata sau grasa

Consumul chiar și în cantități mici de carne roșie, cum ar fi carnea de vită, porc sau miel, poate crește riscul de diabet. Un studiu din 2020 a arătat că consumul a doar 50 g de carne roșie sau pește în fiecare zi poate crește riscul de diabet cu 11%.

De asemenea, persoanele cu diabet ar trebui să ia în considerare evitarea sau limitarea aportului de:

  • carne pane, prajita si bogata in sodiu
  • carne procesată, cum ar fi slănină, hot-dog și carne de delicatese
  • coaste și alte bucăți grase de carne
  • păsări de curte
  • peste prajit
Etichete:

Informațiile prezentate în acest website au caracter informativ și nu înlocuiesc diagnosticul medical sau prospectul produselor. Orice decizie privind sănătatea dumneavoastră trebuie luată doar în urma consultării medicului.

Mai citeste si:

Doctorul zilei whatsapp channel