luni, septembrie 27, 2021

Alimente bune pentru ficat. Cele mai bune 10 alimente, benefice pentru ficatul tău.

Ficatul îndeplinește o varietate de sarcini esențiale, de la producerea de proteine, colesterol și bilă la stocarea

de vitamine, minerale și chiar carbohidrați. De asemenea, descompune toxinele precum alcoolul, medicamentele și subprodusele naturale ale metabolismului. Păstrarea ficatului în formă bună este importantă pentru menținerea sănătății. Potrivit healthline.com, specialiștii au listat cele 10 alimente bune pentru ficat.

Alimente bune pentru ficat. Cele mai bune 10 alimente, benefice pentru ficatul tău

1. Cafea

Cafeaua este una dintre cele mai bune băuturi pe care le puteți bea pentru a promova sănătatea ficatului. Studiile au arătat că consumul de cafea protejează ficatul de

boli, chiar și la cei care au deja probleme cu acest organ.

De exemplu, studiile au arătat în mod repetat că consumul de cafea scade riscul de ciroză sau leziuni permanente ale ficatului la persoanele cu boli hepatice cronice. Consumul de cafea poate reduce, de asemenea, riscul de a dezvolta un tip comun de cancer la ficat. Și are efecte pozitive asupra bolilor hepatice și a inflamației. Este chiar asociat cu un risc mai mic de deces la persoanele cu boli hepatice cronice, cu cele mai mari beneficii observate la cei care beau cel puțin trei căni pe zi.

Aceste beneficii par să provină

din capacitatea sa de a preveni acumularea de grăsimi și colagen, doi dintre principalii markeri ai bolilor hepatice. De asemenea, cafeaua scade inflamația și crește nivelul glutationului antioxidant. Antioxidanții neutralizează radicalii liberi dăunători, care sunt produși în mod natural în organism și pot provoca daune celulelor.

2. Ceai

Ceaiul este considerat pe scară largă benefic pentru sănătate. Dar dovezile au arătat că poate avea beneficii speciale pentru ficat. Un mare studiu japonez a constatat că consumul a 5-10 căni de ceai verde pe zi a fost asociat cu markeri

de sânge îmbunătățiți ai sănătății ficatului.

Un studiu mai mic la pacienții cu boală hepatică grasă nealcoolică (NAFLD) a găsit că consumul de ceai verde bogat în antioxidanți timp de 12 săptămâni a îmbunătățit nivelul enzimelor hepatice. Și poate reduce, de asemenea, stresul oxidativ și depozitele de grăsime din ficat.

Mai mult, o altă analiză a constatat că persoanele care au băut ceai verde erau mai puțin susceptibile de a dezvolta cancer la ficat. Cel mai mic risc a fost observat la persoanele care au băut patru sau mai multe căni pe zi.

Cu toate acestea, unii oameni,

în special cei care au probleme cu ficatul, ar trebui să fie precauți înainte de a consuma ceai verde ca supliment. Acest lucru se datorează faptului că au existat mai multe rapoarte de leziuni hepatice rezultate din utilizarea suplimentelor care conțin extract de ceai verde.

3. Grapefruit

Grapefruitul conține antioxidanți care protejează în mod natural ficatul. Cei doi antioxidanți principali găsiți în grapefruit sunt naringenina și naringina. Mai multe studii pe animale au descoperit că ambele ajută la protejarea ficatului de leziuni. Se știe că efectele protectoare ale grapefruitului apar în două moduri. Prin reducerea inflamației și protejarea celulelor.
Studiile au arătat, de asemenea, că acești antioxidanți pot reduce dezvoltarea fibrozei hepatice. O afecțiune dăunătoare în care țesutul conjunctiv excesiv se acumulează în ficat. Acest lucru rezultă de obicei din inflamația cronică.
Până în prezent, efectele grapefruitului sau sucului de grepfrut în sine, mai degrabă decât componentele sale, nu au fost studiate. În plus, aproape toate studiile privind antioxidanții din grepfrut au fost efectuate la animale. Cu toate acestea, dovezile actuale indică faptul că grapefruitul este o modalitate bună de a vă menține ficatul sănătos, combatând daunele și inflamațiile.

Alimente bune pentru ficat. Cele mai bune 10 alimente, benefice pentru ficatul tău


7. Legume crucifere

Legumele crucifere precum varza de Bruxelles, broccoli și boabele de muștar sunt cunoscute pentru conținutul ridicat de fibre și gustul distinctiv. De asemenea, au un conținut ridicat de compuși vegetali benefici.
Studiile efectuate pe animale au arătat că varza de Bruxelles și extractul de varză de broccoli cresc nivelul enzimelor de detoxifiere și protejează ficatul de daune. Un studiu efectuat pe celule hepatice umane a constatat că acest efect a rămas chiar și atunci când varza de Bruxelles a fost gătită.
Un studiu recent efectuat la bărbați cu ficat gras a constatat că extractul de germeni de broccoli, care are un conținut ridicat de compuși vegetali benefici, a îmbunătățit nivelul enzimelor hepatice și a scăzut stresul oxidativ.
Același studiu a constatat că extractul de germeni de broccoli a prevenit insuficiența hepatică la șobolani. Studiile la om sunt limitate. Dar până acum, legumele crucifere arată promițătoare ca un aliment benefic pentru sănătatea ficatului. Încercați să le prăjiți ușor cu usturoi și suc de lămâie sau oțet balsamic pentru a le transforma într-un fel de mâncare gustoasă și sănătoasă.

8. Nuci

Nucile sunt bogate în grăsimi, substanțe nutritive – inclusiv vitamina E antioxidantă – și compuși benefici ai plantelor. Această compoziție este responsabilă de mai multe beneficii pentru sănătate, în special pentru sănătatea inimii, dar potențial și pentru ficat.
Un studiu observațional de șase luni la 106 persoane cu boli hepatice grase nealcoolice a constatat că consumul de nuci a fost asociat cu niveluri îmbunătățite de enzime hepatice. Mai mult, un al doilea studiu observațional a constatat că bărbații care au consumat cantități mici de nuci și semințe au avut un risc mai mare de a dezvolta NAFLD decât bărbații care au consumat cantități mari de nuci și semințe.
În timp ce sunt necesare mai multe studii de înaltă calitate, datele preliminare indică faptul că nucile sunt un grup alimentar important pentru sănătatea ficatului.

9. Pește gras

Peștii grași conțin acizi grași omega-3, care sunt grăsimi sănătoase care reduc inflamația și au fost asociați cu un risc mai mic de boli de inimă. Grăsimile găsite în peștele gras sunt benefice și pentru ficat.
De fapt, studiile au arătat că ajută la prevenirea acumulării grăsimilor, mențin nivelul enzimatic normal, combate inflamațiile și îmbunătățesc rezistența la insulină. În timp ce consumul de pește gras bogat în omega-3 pare a fi benefic pentru ficat, adăugarea mai multor grăsimi omega-3 în dieta ta nu este singurul lucru de luat în considerare.
Raportul dintre grăsimile omega-3 și grăsimile omega-6 este, de asemenea, important. Un raport omega-6 la omega-3 care este prea mare poate promova dezvoltarea bolilor hepatice. Prin urmare, este o idee bună să reduci și aportul de grăsimi omega-6.

10. Ulei de măsline

Uleiul de măsline este considerat o grăsime sănătoasă datorită numeroaselor sale beneficii pentru sănătate. Inclusiv efectelor pozitive asupra inimii și a sănătății metabolice. Cu toate acestea, are și efecte pozitive asupra ficatului.
Un mic studiu efectuat la 11 persoane cu NAFLD a constatat că consumul unei lingurițe (6,5 ml) de ulei de măsline pe zi a îmbunătățit nivelul enzimelor hepatice și al grăsimilor. De asemenea, a crescut nivelurile unei proteine asociate cu efecte metabolice pozitive. Participanții au avut, de asemenea, o acumulare mai mică de grăsimi și un flux sanguin mai bun în ficat.
Mai multe studii mai recente au descoperit efecte similare ale consumului de ulei de măsline la om. Este vorba de o acumulare mai mică de grăsimi în ficat, sensibilitate îmbunătățită la insulină și niveluri îmbunătățite ale enzimelor hepatice din sânge.
Acumularea de grăsime în ficat face parte din prima etapă a bolii hepatice. Prin urmare, efectele pozitive ale uleiului de măsline asupra grăsimilor din ficat, precum și alte aspecte ale sănătății, îl fac o parte valoroasă a unei diete sănătoase.

Ultimele stiri