Câte kilograme e normal să iei în sarcină și ce riscuri majore există pentru gravidele care se îngrașă prea mult

Câte kilograme e normal să iei în sarcină și ce riscuri majore există pentru gravidele care se îngrașă prea mult
Câte kilograme e normal să iei în sarcină și ce riscuri majore există pentru gravidele care se îngrașă prea mult

Pe parcursul sarcinii, femeile iau în greutate în timp ce fătul se dezvoltă. Acest proces este normal și necesar. Dar studii recente, analizate în Marea Britanie, arată că luarea excesivă în greutate crește posibilitatea apariției unor probleme, atât pentru mamă cât și pentru copil. Totodată, jumătate dintre gravide iau mai multe kilograme decât este recomandat pentru că le este greu să-și țină greutatea sub control sau pentru că nu știu care sunt limitele ideale.

Sandra Sălăgean

250 de mii de gravide din jumătate de milion au sărit de pragul normal al kilogramelor acumulate pe perioada sarcinii, arată un studiu medical publicat anul trecut. Majoritatea dintre ele aveau la începutul sarcinii un IMC (Indicele Masei Corporale) normal, dar pe parcurs lucrurile au scăpat de sub control.

Nu au știut care este balanța corectă în alimentație și greutate

Femeile sunt tentate să mănânce pentru doi, pentru a facilita cumva creșterea copilului cât și din cauza poftelor provocate de nivelul hormonal crescut. Din nefericire, aceasta este încă una dintre multele tentații pe care gravidele trebuie să le înfrunte și să le refuze.

Clare Collins – profesor în nutrițe și dietă la Universitatea Newcastle, Dr. Jenna Hollus – lector la Universitatea Newcastle și Sian Robinson – profesor în epidemiologie nutrițională la Universitatea din Southampton răspund la cele mai comune întrebări despre greutatea ideală în sarcină și oferă sfaturi importante pentru dezvoltarea sănătoasă a fătului.

Studiul lor a pornit de la descoperirea că femeile din Marea Britanie iau mult mai mult în greutate la prima lor sarcină decât alte femei din Europa. Programul lor de educare a viitoarelor mămici se bazează pe calcularea IMC-ului periodic, bazat pe media dintre greutate și înălțime, și de a deține control asupra valorilor prin dietă sănătoasă, corespunzătoare.

Când începe îngrășatul?

„Majoritatea femeilor încep să ia în greutate încă din săptămâna a 13-a de sarcină. Pentru unele dintre ele greutatea nu se va schimba mult în primul trimestru de sarcină, iar cele care au suferit de grețuri dimineața rămân adesea la aceași greutate în prima fază a sarcinii”, explică cei trei specialiști.

De ce este așa importantă greutatea în sarcină? „Excesul de kilograme a fost dovedit ca fiind în strânsă legătură cu riscuri de a dezvolta diabet gestațional și complicații în timpul nașterii. Mai rău este că poate afecta și sănătatea copilului, atât pe moment cât și mai târziu în viață! Acesta va moșteni metabolismul și obiceiurile mamei, devenind la rândul său obez”, mai spun cercetătorii. Și vestea cutremurătoare vine acum: „Mamele supraponderale, obeze, dau naștere unor copii care au cu 36% mai multe șanse să dezvolte autism și 62% mai multe șanse să sufere de deficit de atenție de tip ADHD”.

Greu pentru toată lumea!

Pe lângă riscurile majore, viitoarele mame trebuie să ia în calcul că toată greutatea acumulată în plus pe parcursul sarcinii o va împiedica să-și revină la forma inițială într-un timp scurt. „Studiul nostru arată că femeile care au luat mai mult în greutate pe perioada sarcinii aveau, în medie, încă patru kilograme în plus, în primele șase luni de la naștere. Iar topirea acestor kilograme poate dura și decenii”, a spus Dr. Clare Collins.

Avertisment! Nu țineți diete în timpul sarcinii

În extrema opusă se află femeile care nu doresc schimbări de nicio natură a corpului lor și, drept urmare, țin diete. Agresive sau mai puțin agresive, dietele sunt extrem de periculoase pentru sarcină, fiind dovedit că lipsa unui regim alimentar normal duce fără îndoială la nașterea unui copil subnutrit și crește foarte mult riscul de naștere înainte de termen”, explică Dr.Collins.

Vitaminele și minerealele se iau din alimente proaspete

Pe lângă o dietă sănătoasă, specialiștii recomandă gravidelor să ia pastile cu acid folic pentru susținerea unei sarcini sănătoase.

5 sfaturi pentru sarcină sănătoasă

1.Adresați-vă unui medic

Multe femei se simt stânjenite să deschidă subiectul kilogramelor cu medicii, de teama să nu fie judecate sau – indirect, jignite. Totodată, în ultimii ani majoritatea ginecologiclor obstetricieni au înțeles problemele de dietă cu care se confruntă gravidele și cu siguranță sunt mult mai receptivi acum la alimentație. Cereți sfaturi despre ce înseamnă regim echilibrat, în funcție de IMC-ul dumneavoastră.

  1. Monitorizați-vă greutatea

Notati-vă săptămânal creșterea în greutate și țineți cont de alimentația avută în săptămânile de foc. Unele alimente pot avea un indice caloric foarte crescut și, deși face parte din lista celor benefice sănătății, acesta poate favoriza îngrășarea rapidă. Când nu găsiți o explicație pentru creșterea mai mare și mai bruscă în greutate, nu ezitați să cereți opinia medicului care vă monitorizează sarcina. Astfel puteți împiedica apariția diabetului gestațional.

  1. Mănâncați doar pentru unul

Axați-vă pe alimente naturale, netratate și pe combinații sănătoase. Gătiți mai mult în casă pentru că astfel dețineți controlul asupra ingredientelor din farfurie – fără exces de sare, fără potențiatori de gust, fără fructe și legume tratate chimic. Și foarte important este să mâncați doar pentru dumneavoastră, nu pentru doi, așa cum se spune. Este adevărat că acum veți simți mai des senzația de foame, dar dacă apelați la gustări precum un iaurt, o banană, un măr, un ou, greutatea va rămâne sub control.

  1. Exerciții fizice regulate

Dacă nu există o recomandare medicală pentru repaus parțial sau temporar, e bine să nu lăsați să treacă o zi fără să faceți mișcare. Nu abdomene sau exerciții care vă solicită prea mult, ci plimbări în aer liber, yoga, înot sau exerciții de întindere.

5.Căutați suportul necesar

Orice gravidă are nevoie de sprijin emoțional în timpul sarcinii. Nu doar luarea în greutate le afectează pe viitoarele mămici, ci și valul hormonal care le dă stări neplăcute: insomnie, bufeuri, retenția de apă, nevoia de a merge la toaletă mult mai des, dureri de spate și lista poate continua. Așadar, aceste stări sunt cunoscute și sunt normale, deși nu sunt momentele pe care ar vrea o mamă să și le amintească din perioada sarcinii. Rugați soțul sau un membru al familiei să vă fie alături în această experiență și să se documenteze puțin asupra ei, astfel încât să vă înțeleagă atunci când treceți prin momente mai grele și să știe, de asemenea, cum să intervină pentru a vă ajuta.

Ghidul gravidei pentru greutatea în sarcină

Dacă sunteți însărcinată cu un copil și IMC-ul dumneavoastră de dinainte de sarcină este:

Mai mic de 18.5: Încercați să luați între 12.5 and 18kg

l IMC 18.5 – 24.9: 11.5 și 16kg

l IMC 25.0 – 29.9: 7 – 11.5kg

l IMC 30 sau mai mare: 5 – 9kg

Ghidul luării în greutate în sarcină GEMELARĂ

l 18.5-24.9: 17-25kg

l 25-29.9: 14-23kg

l 30 sau mai mare: 11-19kg

Notă: Un IMC situat între 18,5 și 24,9 este asociat cu riscuri reduse de boli la majoritatea persoanelor. Cel mai bine este să vă mențineti greutatea. Pentru a rămâne în formă, încercați să rămâneți în intervalul 18,5-24,9, evitând pe cât posibil să vă situați în una din cele două extreme.

 

7 distribuiri
comentarii pe aceasta pagina postate direct pe Facebook
powered by Binbox