luni, aprilie 19, 2021

Coenzima Q10, cunoscută și sub numele de CoQ10, este un compus care ajută la producerea energiei în interiorul celulelor. Corpul tău produce CoQ10 în mod natural, dar producția sa tinde să scadă odată

cu înaintarea în vârstă. Din fericire, puteți obține CoQ10 și prin suplimente sau alimente.

Problemele de sănătate, cum ar fi bolile de inimă, tulburările cerebrale, diabetul și cancerul au fost corelate cu niveluri scăzute de CoQ10.

Nu este clar dacă nivelurile scăzute de CoQ10 cauzează aceste boli sau sunt rezultatul acestora. Un lucru este sigur: o mulțime de cercetări au dezvăluit o gamă largă de beneficii ale CoQ10.

Descoperită în 1957, Ubiquinona, respectiv coenzima Q10, este capabilă să reducă viteza normală de îmbătrânire a organismului cu aproape 80%. Constatarea a fost făcută în urma

unui studiu recent realizat de New England Institute.

Coenzima Q10 poate ajuta la tratarea insuficienței cardiace

Insuficiența cardiacă este adesea o consecință a altor afecțiuni cardiace, cum ar fi boala coronariană sau hipertensiunea arterială. Aceste afecțiuni pot duce la creșterea deteriorării oxidative și a inflamației venelor și arterelor.

Insuficiența cardiacă apare atunci când aceste probleme afectează inima până la punctul în care nu este mai capabilă să se contracte, să se relaxeze sau să pompeze în mod regulat sânge prin corp.

Unele tratamente pentru insuficiența cardiacă au efecte secundare

nedorite, cum ar fi tensiunea arterială scăzută, în timp ce altele ar putea reduce și mai mult nivelurile de CoQ10. Într-un studiu efectuat pe 420 de persoane cu insuficiență cardiacă, tratamentul cu CoQ10 timp de doi ani le-a îmbunătățit simptomele și le-a redus riscul de a muri din cauza problemelor cardiace.

Menține pielea tânără

Pielea este cel mai mare organ al corpului și este expusă pe scară largă la agenți dăunători care contribuie la îmbătrânire. Acești agenți pot fi interni sau externi. Unii factori daunatori interni includ leziuni celulare și dezechilibre hormonale. Factorii externi

includ agenți de mediu, cum ar fi razele UV.

Elementele dăunătoare pot duce la reducerea hidratării pielii și scăderea protecția împotriva agresorilor din mediul înconjurător, precum și la subțierea straturilor pielii.

Aplicarea CoQ10 direct pe piele poate reduce daunele cauzate de agenții interni și externi prin creșterea producției de energie în celulele pielii și promovarea protecției antioxidante.

De fapt, CoQ10 aplicat direct pe piele s-a dovedit că reduce daunele oxidative cauzate de razele UV și chiar reduce adâncimea ridurilor.  În plus, persoanele cu niveluri scăzute de CoQ10

par să fie mai susceptibile de a dezvolta cancer de piele.

Coenzima Q10 este bună pentru creier

Mitocondriile sunt principalii generatori de energie ai celulelor creierului. Funcția mitocondrială tinde să scadă odată cu vârsta. Disfuncția mitocondrială totală poate duce la moartea celulelor creierului și la boli precum Alzheimer și Parkinson.

Din păcate, creierul este foarte susceptibil la deteriorarea oxidativă datorită conținutului ridicat de acizi grași și a cererii sale mari de oxigen.

Această deteriorare oxidativă sporește producția de compuși dăunători care ar putea afecta memoria, cunoașterea și funcțiile fizice. CoQ10 poate reduce acești compuși dăunători, eventual încetinind progresia bolii Alzheimer și Parkinson, potrivit studiilor. 

CoQ10 ar putea proteja plămânii

Dintre toate organele, plămânii au cel mai mare contact cu oxigenul. Acest lucru îi face foarte sensibili la deteriorarea oxidativă. Creșterea deteriorării oxidative a plămânilor și protecția antioxidantă slabă, inclusiv niveluri scăzute de CoQ10, pot duce la boli pulmonare, cum ar fi astmul și boala pulmonară obstructivă cronică (BPOC). Mai mult, s-a arătat că persoanele care suferă de aceste afecțiuni prezintă niveluri mai scăzute de CoQ10.

Un studiu a demonstrat că suplimentarea cu CoQ10 a redus inflamația la persoanele cu astm bronșic, precum și nevoia lor de medicamente cu steroizi pentru tratarea bolii.

Un alt studiu a arătat îmbunătățiri ale performanței la efort în cazul celor care suferă de BPOC. Acest lucru a fost observat printr-o oxigenare mai bună a țesuturilor și a ritmului cardiac după completarea cu CoQ10.

Dozaj și efecte

CoQ10 vine în două forme diferite – ubiquinol și ubiquinone. Ubiquinolul reprezintă 90% din CoQ10 în sânge și este cea mai absorbabilă formă. Astfel, se recomandă să alegeți dintre suplimentele care conțin forma ubiquinol..

Doza standard de CoQ10 variază de la 90 mg la 200 mg pe zi. Dozele de până la 500 mg par bine tolerate și mai multe studii au utilizat doze chiar mai mari, fără efecte secundare grave.

Deoarece CoQ10 este un compus solubil în grăsimi, absorbția sa este lentă și limitată. Cu toate acestea, administrarea de suplimente CoQ10 împreună cu alimente poate ajuta corpul să o absoarbă de până la trei ori mai repede decât să o luați fără alimente.

În plus, unele produse oferă o formă solubilizată de CoQ10, sau o combinație de CoQ10 și uleiuri, pentru a îmbunătăți absorbția. Corpul nu stochează CoQ10. Prin urmare, se recomandă utilizarea sa continuă pentru a vedea beneficiile. Suplimentarea cu CoQ10 pare să fie bine tolerată de oameni și să aibă o toxicitate scăzută.

De fapt, participanții la unele studii nu au arătat efecte secundare majore, luând doze zilnice de 1.200 mg timp de 16 luni.  Cu toate acestea, dacă apar reacții adverse, se recomandă împărțirea dozei zilnice în două până la trei doze mai mici.

Următoarele alimente conțin CoQ10:

Organe: inimă, ficat și rinichi;
Unele tipuri de carne cu mușchi: carne de porc, carne de vită și pui;
Pești grași: păstrăv, hering, macrou și sardine;
Legume: spanac, conopidă și broccoli;
Fructe: portocale și căpșuni;
Leguminoase: Soia, linte și arahide;
Nuci și semințe: semințe de susan și fistic;
Uleiuri: ulei de soia și de rapiță.

Ultimele stiri

Parteneri