vineri, octombrie 22, 2021

Coșmarurile sunt ceva ce toată lumea trăiește cel puțin o dată în viață: sentimentul de a fi prins în capcană, de a încerca să fugi degeaba sau de sentimentul unei condamnări iminente sau a paraliziei somnului.

Unele vise se simt chiar atât de realiste încât te trezești în transpirație!

Din păcate, pentru unii oameni, un coșmar nu este cel mai rău din ceea ce se poate întâmpla în somn.

De fapt, paralizia somnului poate fi o experiență incredibil de înspăimântătoare.

Ce este paralizia somnului?

Paralizia somnului este sentimentul de a fi conștient, dar incapabil să vă mișcați. Apare atunci când o persoană trece între stadiile de veghe și somn, de obicei pe măsură ce adoarme sau se trezește.

Paralizia somnului
Paralizia somnului

În timpul

acestor tranziții, este posibil să nu vă puteți mișca sau să vorbiți timp de câteva secunde până la câteva minute. Unele persoane pot simți, de asemenea, presiune sau un sentiment de sufocare. potrivit WebMD.

Cel mai rău dintre toate, aceste simptome pot fi însoțite de halucinații. Cei mai mulți suferinzi declară că simt sau văd ceva care se mișcă spre ei în întuneric. Acestea pot arăta ca monstru sau pur și simplu umbre.

Cel mai înspăimântător lucru este că te găsești incapabil să te miști sau să țipi. Din fericire, este doar un vis și este total inofensiv.

De ce face acest lucru corpul?

Dr. Michael J. Breus explică faptul că, în timpul mișcării rapide a ochilor (REM), corpul intră într-o stare de paralizie cunoscută sub numele de atonie REM.

Aceasta este o parte normală a stadiului de somn, când grupurile musculare majore și cei mai mulți mușchi voluntari sunt paralizați. O funcție importantă a acestei paralizii poate fi protejarea corpului împotriva rănilor în timpul somnului.

REM este o etapă de somn când apare o visare activă. Fără efectele paralizante ale atoniei REM, am putea acționa fizic ca răspuns la visele noastre.

În anumite tulburări ale somnului, inclusiv tulburarea

de comportament REM, paralizia normală a somnului REM nu funcționează așa cum ar trebui, iar oamenii acționează fizic – uneori agresiv și violent – în somn.

Poate fi cauzată de următorii factori:

  • Lipsa de somn
  • Factori genetici
  • Stres ridicat sau anxietate
  • Programul de somn care se schimbă
    • Afecțiuni mentale, cum ar fi tulburarea bipolară
    • Dormitul pe spate
    • Alte probleme de somn, cum ar fi narcolepsie sau crampe nocturne
    • Utilizarea anumitor medicamente, cum ar fi cele pentru ADHD
    • Abuz de substante

Cum să te descurci cu paralizia somnului?

Paralizia somnului

te poate face să te simți neajutorat, dar există câteva lucruri pe care le poți face pentru a face față acesteia.

1. Relaxează-te

Este mai bine să nu combateți paralizia somnului, deoarece vă poate provoca mai multă suferință și vă poate agrava simptomele. Lupta poate chiar crește sentimentul de a fi ținut în jos, dar și accentuarea sentimentul de frica. În schimb, respirați adânc și reamintiți-vă că sunteți bine și că veți fi bine.

2. Încercați să vă mișcați

La fel ca atunci când ai un vis urât, încercarea de a-ți strânge în mod conștient pumnii sau de a-ți mișca degetele de la picioare poate fi suficientă pentru a te trezi și a te scoate din paralizia somnului. De asemenea, cea mai mare parte a senzației de apăsare și paralizie apare în burtă, piept și gât, deci ar trebui să aveți mai mult control asupra extremităților.

3. Trezește-te

Odată ce îți revii din paraliza somnului, adună-te și mergi la baie  să te clătești cu apă rece pe față. Dacă rămâi în pat șansele tale de a te strecura în paralizie de somn sunt foarte mari. În schimb, trezește-te și apoi începe încet să te adormi.

 

Ultimele stiri