Depresia, boala secolului. De ce apare și cum o gestionăm

Depresia, boala secolului. De ce apare și cum o gestionăm
Depresia, boala secolului. De ce apare și cum o gestionăm

Nu întâmplãtor depresia este numitã şi “boala secolului XXI”. Presiunile sociale, cele de la locul de muncã, termenele limitã cu care toţi ne confruntãm, traficul supraaglomerat sunt unii din factorii în afara controlului nostru, care au o contributie semnificativã la apariţia stãrilor de stres.

Stresul netratat pe termen lung, printre altele, este definitoriu pentru apariţia depresiei. De aceea, este important sã ştim cauzele şi manifestãrile stãrilor depresive pentru a le gestiona într-un mod cât mai sãnãtos.

Delia Bebi, psiholog și psihoterapeut, a explicat, pentru Doctorul Zilei, de ce apare depresia și care sunt cele mai bune soluții pentru a o depăși.

Cum apare depresia?

Aceasta are la bazã o asociere de mai mulţi factori, de la un dezechilibru chimic (hormonal) la nivelul creierului, pânã la gândirea negativã şi viziunea pesimistã asupra vietii, care predispune persoana la o lipsã de speranţã, transformatã ulterior în depresie.

Printre unii din factorii confirmaţi de specialişti cã declanşeazã depresia se numãrã cei descrişi mai jos:

  • Naşterea unui copil care, datoritã modificãrilor hormonale, la unele mame va declanşa depresia post-natalã, multe dintre acestea neştiind cum sã facã faţã noii situaţii. In astfel de cazuri, suportul familiei este deosebit de important, astfel încât mama sã simtã ca nu este singurã în tot acest proces.
  • Abuzul fizic sau emoţional, trãit în copilãrie sau la vârsta adultã, va predispune victima la sensibilitate emoţionalã şi traumã, rezultatã în depresie şi neputinţã.
  • Factorii genetici: cineva care a avut printre membrii familiei persoane depresive este şi el mult mai predispus sã experimenteze cel puţin o datã de-a lungul vieţii un astfel de episod.
  • Pierderea unei persoane dragi, despãrţirea, divorţul reprezintã evenimentele dificile din viaţa cuiva ce vor crea premisele de aparitie a stãrilor depresive.
  • Apariţia unei boli cronice, incurabile face ca bolnavul sã se simtã neputincios şi fãrã speranţã şi sã cadã în prada stãrilor negative.
  • Sedentarismul: cei care au locuri de muncã ce implicã statul ore în şir la un birou sau cei care stau mult în faţa televizorului au un risc cu 25% mai mare sã fie copleşiţi de stãri depresive.
  • Procesele inflamatorii din corp de orice naturã determinã apariţia unor tipuri de depresie, neavând legaturã cu factorii psihologici şi atunci trebuie îndepãrtatã cauza direct prin tratament ţintit.

Cum se trateazã?

Persoana depresivã trebuie, în primul rand, sã conştientizeze cã se aflã într-o astfel de stare, urmând ca ulterior sã implementeze schimbãri în viaţa sa, care îi vor aduce starea de bine. Cu toate ca a conştientiza reprezintã un prim pas important, el nu este suficient. Conteazã mult ca acesta sã fie urmat şi de anumite acţiuni benefice pentru starea psihologicã.

Ce ajutã sã trecem peste astfel de obstacole?

Statul în naturã şi departe de tehnologie face minuni. Nu degeaba in Statele Unite psihiatrii au început sã prescrie pacienţilor sã frecventeze mai des parcurile sau zonele de munte, unde sã se deconecteze total de stresul zilnic.

Modificarea dialogului interior. Inlocuieşte gãndurile negative, sentimentele de neputinţã cu altele mai benefice, optimiste, fãrã a te învinovãţi prea mult. Primul pas este acceptarea a ceea ce simţi, iar apoi schimbarea perspectivei cu una în care sã înţelegi cã este temporar prin ceea ce treci si cã vor veni şi zile mult mai bune.

sport de minim douã ori pe sãptãmânã, deoarece activitatea fizicã determinã secreţia hormonilor stãrii de bine: serotonina şi endorfinele. Exact acele substanţe pe care le stimuleazã medicamentele antidepresive, doar cã vestea bunã este cã în acest caz nu vei avea efecte secundare, ci doar beneficii.

Minimizeazã accesul la dispozitivele ce emit luminã albastrã: telefon, tabletã, televizor, laptop cu câteva ore înainte sã adormi, deoarece aceasta interacţioneazã negativ cu creierul uman şi determinã stãri de iritabililate şi insomnie.

Dormi suficient şi renunţã la alimentele de tip fast-food, continuând sã introduci în alimentaţie produse neprocesate, cum ar fi fructele si legumele proaspete. Este de notorietate faptul cã dieta are un mare impact asupra stãrilor psihice şi atunci de ce sa nu faci tot ce poţi pentru a avea o alimentaţie sãnãtoasã?

Apeleazã la un specialist în sãnãtate mintalã, fiindcã de multe ori ai nevoie de un suport exterior, care sã te poata ghida şi sã iţi recomande un protocol personalizat, menit sa te ajute in depãşirea depresiei.

Ieşirea din depresie nu este un proces uşor de parcurs, însã cu paşi mici şi cu consecvenţã se obţin schimbãrile mari, de aceea nu este indicat sã cedezi în faţa situatiilor dificile şi conteazã sã te asiguri cã faci tot ce poţi pentru a-ţi îmbunãtãţi calitatea stãrilor emoţionale.

Cabinet Psihologic “Delia Bebi”, psiholog si psihoterapeut

0729 743 734

www.psiholog-clinica.ro

https://www.facebook.com/psiholog.delia.bebi/

68 distribuiri
comentarii pe aceasta pagina postate direct pe Facebook
powered by Binbox