Sari la conținut

Fenomenul viral ‘Brainrot’: Află cum ne afectează mintea și de ce ne blochează gândirea precum un drog

Creier

Fenomenul viral ‘Brainrot’ sau „putrezire a creierului”: Află cum ne afectează mintea și de ce ne blochează gândirea precum un drog. Experții avertizează că acest obicei ar putea schimba felul în care funcționăm și invățăm.

„Brainrot” sau „putrezirea creierului”

„Brainrot” sau „putrezirea creierului” nu mai este doar un termen de glumă pe internet. A devenit un fenomen global care reflectă modul în care oamenii își petrec timpul liber: consumând videoclipuri scurte, cu sunete repetitive, pe reţelele de socializare, în special pe TikTok sau Instagram, până la epuizare mentală, potrivit adevarul.ro.

E ca și cum ai butona telecomanda la fiecare trei secunde, comutând între un post de muzică, desene animate, o știre de actualitate și o rețetă culinară etc. Așa arată, în esență, „brainrot”, acel tip de conținut fragmentat, haotic, care domină feed-urile tinerilor și adulților, consumat fără pauză, zi de zi.

Fenomenul a luat amploare mai ales pe TikTok, platforma unde clipuri generate cu inteligență artificială, fără sens sau mesaj clar, ajung la milioane de vizualizări. De pildă, un simplu video cu o melodie sintetică, fără conținut real, a depășit 3,3 milioane de vizualizări, doar pentru că algoritmul îl împinge constant în fața utilizatorilor, care îl privesc și îl ascultă obsesiv.

Părerea psihologilor

„Brainrot” nu este un termen medical oficial. Psihologii atrag atenția asupra riscurilor pe care acest tip de conținut le generează, mai ales pentru copii. Consumul excesiv de materiale scurte și banale, de multe ori lipsite de orice coerenţă, poate afecta capacitatea de concentrare, reduce dorința de a depune efort intelectual și duce la percepția că orice solicită atenția mai mult de câteva secunde devine plictisitor sau inutil.

Un studiu publicat în 2015 arăta că, în anul 2000, atenția medie a unei persoane era de aproximativ 12 secunde. În doar 13 ani, aceasta a scăzut sub 8 secunde, o tendință care s-a accentuat pe măsură ce rețelele sociale au explodat, iar videoclipurile de câteva secunde au început să ne acapareze timpul și mintea.

TikTok și Instagram sunt „fabrici de brainrot”

tiktok
Sursă foto: AP Photo/Michael Dwyer/ Canva

TikTok și Instagram sunt principalele „fabrici de brainrot” pentru tineri, deoarece livrează conținut la o viteză extrem de mare, stimulând creierul cu dopamină și serotonină la niveluri similare cu cele generate de anumite medicamente psihotrope, potrivit psihologilor.

Adolescenții petrec chiar și 12 ore pe zi în online, în timp ce atenția le este fragmentată de o avalanșă de informații care rareori au valoare reală, iar această expunere constantă modifică nu doar obiceiurile, ci și comportamentul lor, putând fi influențați ușor de informațiile din spațiul virtual.

Într-o lume în care 68% dintre români consideră rețelele sociale principala sursă de informare, potrivit Reveal Marketing Research, riscul transformării „brainrot” într-o realitate zilnică este mai mare ca oricând, citează sursa citată.

Maria Mocanu

Sunt Maria Mocanu și am o vasta experienţă profesională! Absolventă de Psihologie. Am inceput sa lucrez în presă în 2011, la EvzMonden, InfoActual, AnimalZoo, EVZ și Doctorul Zilei. Am o experiență în media de peste 15 ani, cu nenumărate articole publicate în online, dar și articole de specialitate medicale și informații referitoare la evenimentele curente.

Informațiile prezentate în acest website au caracter informativ și nu înlocuiesc diagnosticul medical sau prospectul produselor. Orice decizie privind sănătatea dumneavoastră trebuie luată doar în urma consultării medicului.

Doctorul zilei whatsapp channel