Sari la conținut

Rolul nebănuit pe care l-a jucat înghețata în timpul războiului

Sursă foto: Reg Speller / Fox Photos / Getty Images

În 1944, un desen animat Warner Bros. a eufemizat Al Doilea Război Mondial prin Bugs Bunny și înghețata. Marooned în Pacific sub atac japonez, Bugs rechiziționează un camion de înghețată și începe să împartă batoane „Good Rumor”, care se dovedesc a fi grenade acoperite cu ciocolată. Batoanele explodează, iar Bugs pleacă. „Afacerile merg foarte bine”, spune el.

Sunt multe lucruri în neregulă cu acest desen animat infam. Dialogul include epitete rasiale, iar soldații japonezi animați sunt descriși cu fața galbenă. Cu toate acestea, un lucru corect este noțiunea de „boom” al înghețatei ca armă secretă a Americii în timpul războiului. De fapt, înghețata a jucat un rol semnificativ în eforturile de război ale națiunii – și va fi folosită ca suport în complexul militar-industrial timp de decenii.

O interdicție privind alcoolul a declanșat nebunia dulciurilor înghețate ale Marinei SUA

La 1 iulie 1914, alcoolul a fost interzis pe navele marinei americane. Acest lucru s-a întâmplat cu mulți ani înainte ca Prohibiția să facă băutura ilegală pe întreg teritoriul Statelor Unite. Vestea interzicerii fusese anunțată cu câteva luni înainte și, deși primită negativ, introducerea acesteia nu a fost chiar atât de surprinzătoare, având în vedere sprijinul acordat de Josephus Daniels, secretarul de atunci al Marinei, Mișcării pentru Temperanță.

Ordinul general nr. 99, așa cum a fost denumit, prevedea: „Este strict interzisă utilizarea sau introducerea băuturilor alcoolice la bordul oricărei nave militare sau în cadrul oricărui șantier sau stație navală, iar ofițerii comandanți vor fi considerați direct responsabili pentru aplicarea acestui ordin”.

Ca răspuns la acest ordin, mulți membri ai Marinei și-au bătut joc de Daniels, dându-i porecla „USS Grapejuice Pinafore”. Interdicția de a consuma alcool a supraviețuit ratificării în 1933 a celui de-al 21-lea amendament, o modificare fiind făcută pentru a permite consumul de alcool în anumite locuri de pe uscat.

Sursă foto: Army Surgeon General / Interim Archives / Getty Images

Înghețata, ajutorul moral al marinarilor

Cu Statele Unite implicate în luptele din Primul Război Mondial, Marina SUA a recunoscut că trebuie să facă ceva pentru a ridica moralul marinarilor. Soluția? Înghețata! Din câte se pare, deliciul înghețat a fost întotdeauna considerat un aliment reconfortant, notează Evenimentul Istoric.

Nu ne credeți? Luați în considerare această poveste nebunească din timpul bătăliei de la Marea Coralilor din mai 1942, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Când USS Lexington (CV-2) a fost scufundat după ce a suferit avarii imense în timpul confruntării, echipajul său și-a făcut timp să ia recipiente cu înghețată, pentru a se asigura că aceasta nu se irosește pe fundul mării.

Potrivit The Atlantic, „supraviețuitorii descriu că au pus înghețată în căști și le-au lins înainte de a se arunca în Pacific”.

O fabrică de înghețată plutitoare de 1 milion de dolari

Cererea pentru înghețata preferată de toată lumea a determinat Marina să cheltuiască un milion de dolari pentru o navă de înghețată în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Reutilizând o barjă de beton de la armata americană, serviciul a creat o fabrică de înghețată plutitoare și un salon de înghețată pentru a le oferi marinarilor răsfățul de care aveau nevoie.

Nava producea și livra înghețată pentru navele mai mici care nu aveau propriile instalații. Într-o singură tură, barja putea produce 500 de galoane de înghețată și putea adăposti până la 2.000 de galoane. Cu toate acestea, a avut și unele piedici, printre care o flotă de remorchere care să o tracteze, deoarece nu avea motor propriu. În ciuda acestui fapt, bucuria și confortul pe care le aducea marinarilor au făcut din el un bun de neprețuit.

Nimeni nu este sigur ce s-a întâmplat cu barja de înghețată după cel de-al Doilea Război Mondial. Cu toate acestea, ea continuă să rămâne în amintirile și poveștile plăcute ale celor care au beneficiat de serviciile sale.

Tănasă Sabina

Sabina Tanasa, este redactor la www.doctorulzilei.ro din anul 2020, a fost colaborator la despreSpa.ro, owner and founder la MobileWish.ro și la Ulei Cocos Romania - VivaCoco. Este licentiata a Universitatea „Alexandru Ioan Cuza" din Iași si ACADEMIA DE STUDII ECONOMICE DIN BUCURESTI

Informațiile prezentate în acest website au caracter informativ și nu înlocuiesc diagnosticul medical sau prospectul produselor. Orice decizie privind sănătatea dumneavoastră trebuie luată doar în urma consultării medicului.

Doctorul zilei whatsapp channel