Din cuprinsul articolului
Inteligența artificială a pătruns adânc în mediul academic, devenind în ultimii ani instrumentul preferat al studenților și chiar al profesorilor. Dacă pentru unii este o resursă care ușurează procesul de învățare și predare, pentru alții ridică probleme serioase de etică și integritate academică.
În mediul universitar medical, unde rigoarea și gândirea critică sunt esențiale, utilizarea modelelor AI ridică întrebări: poate tehnologia să „învețe” în locul viitorilor medici?
Inteligența artificială – între ajutor real și risc de dezinformare
Modelele de inteligență artificială pot genera informații aparent corecte, dar uneori false, iar o verificare superficială poate duce la erori de înțelegere. Când utilizarea AI nu este declarată, apar probleme de integritate academică, iar studenții pot pierde ocazia de a-și exersa abilitățile esențiale pentru practica medicală: comunicarea și documentarea profesională.
Totuși, folosită corect, tehnologia poate fi un instrument valoros. AI poate accelera căutările bibliografice, poate sintetiza articole complexe, genera întrebări pentru autoevaluare sau chiar scenarii clinice utile în pregătirea practică. În plus, ajută la clarificarea limbajului, traduceri și adaptarea planului de studiu la nevoile individuale.
Pentru a înțelege cum folosesc studenții la Medicină aceste instrumente și unde ar trebui trasată limita, Ziare.com a discutat cu trei tineri aflați în an terminal la facultățile de medicină din țară.
„ChatGPT a devenit un partener de studiu. L-am pus și eu să îmi scoată un referat”
Tiberiu Donda, student în anul VI la Medicină, recunoaște deschis că folosește ChatGPT atât pentru studiu, cât și pentru a-și simplifica sarcinile universitare.
„De când a apărut, ChatGPT a devenit un instrument pe care îl folosesc foarte mulți studenți la medicină și, din cât știu, situația nu stă prea diferit nici la alte facultăți. Eu îl folosesc în general ca partener de studiu, să zic așa, dar l-am pus și eu să îmi scoată un referat la comandă la geriatrie, anul trecut, când n-am prea avut nici timpul și nici interesul necesare.”
El explică faptul că, la Medicină în București, evaluarea se bazează în principal pe colocvii și examene, iar temele scrise sunt rare. „Foarte mulți studenți folosesc, însă, ChatGPT pentru a-și redacta mai ușor lucrarea de disertație și am auzit până acum de un singur caz în care coordonatorul de lucrare să interzică utilizarea instrumentelor AI și să folosească detectoare de inteligență artificială.”
Pentru Tiberiu, AI este „un instrument foarte util, care îți face viața mai simplă”, mai ales când vine vorba de înțelegerea conceptelor medicale: „Eu îl folosesc mai ales atunci când învăț ca să îmi explice lucruri pe care nu le înțeleg din cursuri, să-mi detalieze mecanisme fiziopatologice sau să îmi descifreze abrevieri care nu sunt explicate în materialele pe care le primim.”
El admite, însă, că există probleme de etică atunci când AI este folosit pentru redactarea lucrărilor de licență: „Probleme de etică cred că apar oricând e vorba de a folosi instrumente AI pentru o lucrare de licență, indiferent de domeniu.”
În opinia sa, lipsa de implicare reală în procesul de mentorat academic alimentează fenomenul: „Când vine vorba de lucrările de disertație, cred că ar ajuta ca procesul să fie puțin normat. Să existe sesiuni de mentorat formale, în care îndrumătorul să se întâlnească cu studentul, să îl ajute cu scrierea lucrării și să îi evalueze progresul.”
El conchide: „Cred că inteligența artificială poate fi foarte utilă în procesul educațional, atunci când e folosită cum trebuie și când limitările actuale ale modelelor generative sunt bine înțelese. Când, însă, ajung o necesitate absolută, îți fac în întregime taskurile sau nu mai poți funcționa eficient fără ele, devin o problemă.”
„AI-ul e o unealtă, ca un motor de căutare mai deștept”
Și Mihnea Brașoveanu, student în anul VI, confirmă că mulți colegi folosesc AI-ul în procesul de studiu.
„Da, și mulți colegi folosesc. Eu am observat că este utilizat în special ca motor de căutare, alternativă la Chrome etc., deoarece compilează sursele existente, oferind un rezultat mai variat care implică mai puțin efort de a citi toate sursele. De asemenea, este decent și pentru a rezuma articole, ceea ce salvează mult timp.”
Mihnea consideră că folosirea ChatGPT nu ridică probleme etice, atâta timp cât este privit ca un instrument de sprijin: „Personal, nu văd de ce s-ar putea ivi o problemă de etică în general. AI-ul ar trebui considerat o unealtă de căutare, cel puțin language model-urile pe care le folosește majoritatea. La fel cum nici folosirea Chrome-ului nu impune probleme de etică.”
El subliniază că tehnologia oferă un plus în pregătire și că fiecare student trebuie să-și stabilească propriile limite: „Eu nu văd o dependență și nici nu cred că există. Nu cred că ar trebui impuse limitări. Ține de fiecare să-și găsească modalitatea de a folosi ChatGPT-ul.”
„AI-ul te ajută să înțelegi mai ușor mecanismele medicale complicate”
Pentru Alexandra Papadopol, studentă în anul VI la Medicină, inteligența artificială este în primul rând un instrument de clarificare și învățare, mai ales atunci când materialele de curs nu sunt suficient de detaliate.
„Experiența mea ca student al Facultății de Medicină poate fi diferită de a celorlalți, dar eu nu am primit teme pe parcursul studiilor universitare. (…) De obicei folosesc ChatGPT pentru a înțelege mecanisme, patologii mult prea sumar explicate în cursuri. Devine foarte atractiv să poți cere o explicație folosind ChatGPT, atunci când tratatele și atlasele medicale sunt greu accesibile (pe de o parte scumpe, dar și voluminoase).”
Ea spune că evaluările sunt în mare parte de tip grilă, astfel că riscul de plagiat este redus. Totuși, consideră că problema eticii în utilizarea AI nu ține de domeniu, ci de responsabilitatea individuală: „Nu cred că etica are vreo legătură cu faptul că suntem viitori medici sau nu; cred că întrebarea are același răspuns indiferent de domeniu.”
În opinia ei, adevărata problemă nu este folosirea excesivă a AI, ci calitatea procesului de predare: „Cred că multe dintre căutări vin dintr-o vagă înțelegere a cursurilor și a explicațiilor insuficiente, deci poate lucrând la calitatea procesului de predare se pot diminua din aceste nevoi.”
Ea adaugă: „Inteligența artificială nu are un filtru foarte bun; din cauza asta, uneori e bine să ghidezi răspunsul din întrebare, solicitând o anumită sursă, cum ar fi articolele științifice.”
Învățământul medical în fața unei noi dileme
Părerile studenților arată o linie fină între utilizarea responsabilă și dependența de tehnologie. Inteligența artificială poate fi un aliat valoros în educație, dar riscă să devină o scurtătură periculoasă dacă înlocuiește efortul intelectual și spiritul critic.
Într-un domeniu unde greșelile pot costa vieți, universitățile de medicină se confruntă tot mai mult cu întrebarea: cum pot fi învățați viitorii medici să folosească AI fără să renunțe la esențial — judecata proprie?

