miercuri, decembrie 2, 2020
Irina Lungu

Suplimentul acesta este o prezență constantă în sălile de sport și în farmacii. Însă nutriționistul Mihaela Bilic atrage atenția!

Împătimiții sportului, mai ales cei care aleg sala pentru a-și modela corpul, sunt adesea tentați de acest supliment care administrat înainte de efort ne poate da energie și ne poate ajuta să accelerăm procesul de slăbire.

Însă cât este de sănătos acest supliment? Doctorul nutriționist Mihaela Bilic a scris pe pagina domniei sale de Facebook o atenționare legată de acest supliment.

L-carnitina, prieten sau dușman? Numele vă sună cunoscut? Este și normal, suplimentele cu L-carnitină sunt o prezență constantă în sălile de sport și în farmacii. Carnitina este un aminoacid, adică un fragment de proteină- unul dintre cei 9 aminoacizi esențiali pe care organismul nu-i poate sintetiza și care trebuie aduși din alimentație.

Care sunt produsele în care există Carnitina în mod natural? Produsele de origine animală în mod general și carnea roșie în special. Cea mai multă Carnitina o găsim în carnea de miel și în carnea de vită, iar carnea de pui de curcan și de porc conține cantități mici.

Până acum suplimentele cu Carnitina erau considerate a îmbunătății metabolismul, prin creșterea arderilor de grăsimi și accelerarea sintezei de masă musculară. Însă de curând a mai fost descoperit un efect al Carnitinei: bacteriile intestinale o metabolizează și o modifică, dând naștere unor substanțe cu impact negativ asupra ficatului. În urma unui aport crescut de Carnitina în alimentație (indiferent dacă provine din carne roșie sau suplimente), va crește sinteza de colesterol din ficat, deci implicit și nivelul colesterolului în sânge.

Recomandările nutriționale conform cărora ar trebui să micșorăm consumul de carne roșie cu 25-30 % au la bază acest argument. Însă degeaba micșorăm consumul de carne, dacă luăm suplimente alimentare. De dragul masei musculare și al slăbitului riscăm să ne punem sănătatea în pericol, sau- mai grav- să acuzăm alimentația pentru nivel crescut de colesterol în sânge.

După moda americană am ajuns să mâncăm omletă din albușuri (pentru că, nu-i așa, gălbenușul are colesterol) și să ne îndopăm cu suplimente de orice fel. Niciun supliment nu poate înlocui o alimentație echilibrată, doar în mâncare există efectul de potențare pe care un nutrient îl are asupra celuilalt. A crede că o anumită substanță poate face bine de una singură, scoasă din contextul natural și pusă într-un supliment, este fals.

Așa că nu puneți suplimentele înaintea alimentelor. Cât despre consumul recomandat de carne roșie, limitați aportul la 500g (3 porții)/săptămână. Completați aportul de proteine animale diversificând sursele (carne albă, pește, brânză, ouă) și nu uitați ca măcar de 2ori/săptămână să consumați proteine vegetale (fasole boabe, linte, mazăre, soia, năut, oleaginoase etc.) Și dacă faceți mișcare aveți garantată și sănătatea și masa musculară și nivelul scăzut de colesterol- deci nu e nevoie de niciun supliment cu Carnitină”, conchide nutriționistul Mihaela Bilic.

Parteneri