miercuri, decembrie 2, 2020
Elena Oceanu

Pentru majoritatea persoanelor, taiatul unghiilor este un gest cat se poate de normal. Nu la fel este pentru un copil cu autism. Dificultatile senzoriale pot face acest lucru imposibil. Sunt parinti care „rezolva” situatia in somn. Este si aceasta o solutie, dar temporara. Copilul nu reuseste sa-si invinga teama sau disconfortul si nici nu va reusi sa faca aceasta operatiune singur la maturitate. Parintii isi vor ajuta copilul sa inteleaga faptul ca taiatul unghiilor nu este periculos sau dureros. Prin tolerarea acestei operatiuni se inregistreaza inca un succes notabil in viata lui – drumul spre independenta.

Care sunt motivele ce duc la aceasta frica?

Unghiera sau forfecuta pot fi infricosatoare pentru un copil cu autism – atat prin forma lor, cat si prin zgomotul pe care il produc la taierea unghiilor.

In aceasta situatie putem apela la un suport vizual/pictograme cu o persoana care sa prezinte, in secventialitate, tot procesul. O alta varianta ar fi ca un membru al familiei sa faca un clip video in momentul in care face aceasta operatiune, explicand fiecare pas clar si intr-o maniera cat mai simpla.

Unghiera sau forfecuta?

Fiecare copil este diferit. Ca atare, nu putem stii ce prefera. Totusi, din marturiile parintilor si chiar ale copiilor, forfecuta este mult mai bine tolerata: nu pune presiune pe unghie si nu este atat de zgomotoasa.

In cazul ambelor instrumente, incercati sa achizitionati unele cat mai prietenoase, cu desene. Puteti fabrica un panou cu tokeni sau fete zambitoare ce vor fi oferite dupa fiecare progres (dupa ce atinge instrumentele, daca accepta sa-i taiati o unghie etc).

Carmen Hotar, Psiholog clinician specialist: Reusita programului in 4 pasi

Pasul 1. Dat fiind faptul ca este vorba de desensibilizare, copilul trebuie sa vada unghiera sau forfecuta in apropierea lui. Nu incercati sa-l obligati sa o atinga de prima data. O tineti in mana si ii explicati ce reprezinta (de exemplu: „Aceasta este o forfecuta. O pun aici pe masa.”). Numai dupa ce copilul s-a obisnuit cu prezenta ei, o putem apropia fizic de el, dar nu intr-atat incat sa o tina in mana sau sa o atinga.

Pasul 2. Indata ce copilul se obisnuieste cu instrumentul si il accepta (fara protest) in apropierea lui, puteti trece la urmatorul pas. Luati forfecuta intr-o mana si in cealalta tineti mana copilului. Incercati sa o apropiati din ce in ce mai mult, pana reusiti sa ii atingeti unghiera/forfecuta de umar sau cot. In cazul in care copilul accepta aceasta apropiere, puteti incerca sa-i atingeti mana sau sa-i puneti in palma obiectul.

Pasul 3: dupa atingerea mainii sau a palmei, incercati sa ii atingeti degetele sau unghiile, fara sa incepeti taierea lor.

Pasul 4: incercati sa taiati o singura unghie si, daca va reuseste, puteti trece si la celelalte degete.

Foarte important!

Fiecare etapa poate dura cateva zile sau saptamani in unele cazuri. Aveti rabdare si nu grabiti copilul daca el nu este pregatit de urmatorul pas. Cel mai important este succesul obtinut intr-o maniera pozitiva si perseverenta! Recompensati copilul pentru fiecare pas castigat, incurajati-l si aveti incredere in el.

Parteneri