sâmbătă, septembrie 25, 2021

Seleniul este unul dintre cei mai esențiali nutrienți pentru sănătatea organismului. Funcția sa principală este de a ajuta sistemul imunitar să producă anticorpi și, de asemenea, reduce toxicitatea unor metale (plumb, cadmiu, mercur).

De asemenea, seleniul îndeplinește numeroase funcții la nivelul întregului organism, fiind esențial pentru sănătatea sistemului cardiovascular și apentru procesele cognitive ale creierului. De asemenea, stimulează fertilitatea în cazul bărbaților, îmbunătățind rata spermatogenezei și locomoția spermatozoizilor.

Alături de vitamina E și beta-carotenioide, seleniul este un puternic agent antioxidant, luptând împotriva îmbătrânirii premature și a radicalilor liberi. Seleniul este unul dintre micronutrienții cu proprietăți antivirale puternice, fiind folosit și în tratamentul pacienților afectați de virusul HIV/SIDA, potrivit bioclinica.ro.

Seleniul- ce este și care este rolul său în organism?

În organism, seleniului îi revine rolul de a participa la realizarea respiraţiei celulare, la protejarea hemoglobinei celulelor roşii, precum şi la absorbţia şi sporirea eficienţei vitaminei E, cu care, de altfel, acţionează sinergetic.

Seleniul este şi antiaterogen şi antisenescent şi posedă proprietăţi deosebit de benefice, în special pentru persoanele în vârstă.

De asemenea, acest oligoelement contribuie la menţinerea elasticităţii ţesuturilor, atenuează simptomele specifice menopauzei și potenţează tratamentele aplicate în bolile cardiovasculare.

În organism, seleniul îndeplinește următoarele roluri:

-antioxidant puternic, anticancerigen
-protejează organismul împotriva acţiunii toxice a unor metale grele, cum sunt plumbul si arseniul;
-ajută la sinteza anticorpilor;
-intervine în sinteza coenzimei Q10;
-intervine în transportul transmembranar al ionilor;
-asigură reglarea nivelului hormonilor masculini;
-la barbaţi asigură buna funcţionare a prostatei
-asigură protecţia membranelor celulare şi subcelulare, prevenind astfel alterările oxidative ale acizilor graşi polinesaturaţi din structurile tisulare

Doza zilnică recomandată de seleniu, în funcție de vârstă:

Seleniul acționează în cuplu cu vitamina E, având rol antioxidant puternic. Necesarul zilnic de seleniu este de 55mcg la bărbați și 70mcg la femei care alăptează.

Copii (1 zi – 6 luni) – 15 mcg/zi.
Copii (7-12 luni) – 20 mcg/zi.
Copii (1-3 ani) – 20 mcg/zi.
Copii (4-8 ani) – 30 mcg/zi.
Copii (9-13 ani) – 40 mcg/zi.
Tineri (14-18 ani) – 55 mcg/zi.
Adulți (19-50+ ani)– 55 mcg/zi
Femei însărcinate – 60 mcg/zi
Femei care alăptează – 70 mcg/zi.

ATENȚIE! 

Excesul de seleniu

Seleniu face parte din grupa elementelor minerale, pe care organismul le utilizează în cantităţi mici, iar dacă sunt ingerate în cantitate mare devin toxice.

Carența de seleniu

Deși considerat ca microelement toxic, s-a constatat că deficitul de seleniu poate fi asociat cu o frecvență crescută a bolilor cardio-vasculare și a unor forme de cancer. Seleniul având rol antiinfecțios, antioxidant și antitumoral, anunță bioclinica.ro.

 

Ultimele stiri