marți, noiembrie 24, 2020
Tănasă Sabina

Excerciții pentru plămâni sănătoși. Capacitatea pulmonară este cantitatea totală de aer pe care o pot păstra plămânii. În timp, capacitatea pulmonară și funcția pulmonară scad de obicei încet pe măsură ce îmbătrânim după mijlocul anilor 20.

Unele afecțiuni precum boala pulmonară obstructivă cronică (BPOC) pot accelera semnificativ aceste reduceri ale capacității și funcționării pulmonare. Acest lucru duce la dificultăți de respirație și respirație sacadată.

Din fericire, există exerciții care pot ajuta la menținerea și creșterea capacității pulmonare, facilitând menținerea sănătății plămânilor și obținerea oxigenului  de care orrganismul are nevoie.

  1. Respirație diafragmatică

Respirația diafragmatică sau „respirația burții” implică diafragma, care se presupune că se ocupă de cea mai grea parte atunci când vine vorba de respirație.

Această tehnică este deosebit de utilă la persoanele cu BPOC, deoarece diafragma nu este la fel de eficientă la acești indivizi și ar putea fi consolidată. Tehnica este cel mai bine folosită atunci când vă simțiți odihniți.

Plămâni sănătoși. Dacă aveți BPOC, adresați-vă medicului dumneavoastră sau terapeutului respirator pentru a vă arăta cum să utilizați acest exercițiu pentru a obține cele mai bune rezultate.

Potrivit Fundației BPOC, ar trebui să faceți următoarele pentru a practica respirația diafragmatică:

  1. Relaxați-vă umerii și stați pe spate sau în poziția culcat
  2. Puneți o mână pe burtă și una pe piept.
  3. Inspirați prin nas timp de două secunde, simțind cum aerul se mișcă în abdomen și vă simțiți mișcarea stomacului. Stomacul ar trebui să se miște mai mult decât face pieptul.
  4. Respirați timp de două secunde prin buzele strânse în timp ce vă apăsați pe abdomen.
  5. Repetați

 

        2. Respirația cu buzele țuguiate

Respirația buzelor țuguiate vă poate încetini respirația, reducând activitatea respirației, menținând căile respiratorii deschise mai mult timp. Acest lucru facilitează funcționarea plămânilor și îmbunătățește schimbul de oxigen și dioxid de carbon.

Acest exercițiu de respirație este adesea mai ușor pentru începători decât respirația diafragmatică și îl puteți face acasă, chiar dacă nimeni nu v-a arătat cum. Poate fi practicat oricând.

Pentru a practica tehnica de respirație a buzelor strânse/țuguiate:

  1. Inspiră încet prin nări.
  2. Strangeți buzele ca și cum ați vrea să mușcați ceva sau sunteți pe cale să suflați în ceva
  3. Expirați cât mai încet posibil prin buzele strânse. Acest lucru ar trebui să dureze cel puțin de două ori mai mult decât a durat inspirația
  4. Repetați

Sfaturi pentru  plămâni sănătoși

Prevenirea este cel mai bun medicament. Este mult mai ușor să prevenim, decât să reparăm ceva ce nu merge bine. Pentru a vă menține plămânii sănătoși, faceți următoarele:

  • Renunțați la fumat și evitați fumatul pasiv
  • Consumați alimente bogate în antioxidanți.
  • Vaccinați-vă cu vaccinul împotriva gripei și vaccinul împotriva pneumoniei. Acest lucru poate ajuta la prevenirea infecțiilor pulmonare și la promovarea sănătății pulmonare.
  • Faceți exercițiile mai sus menționate cât mai frecvent pentru a vă ajuta plămânii să funcționeze corect
  • Îmbunătățiți calitatea aerului interior. Utilizați instrumente precum filtrele de aer interioare și reduceți poluanții, cum ar fi parfumurile artificiale, mucegaiul și praful.

Parteneri