Sari la conținut

Cele mai cunoscute simptome ale deficitului de fier. De cât fier ai, de fapt, nevoie

ameteala
Sursă foto: arhiva doctorulzilei.ro
Ce se întâmplă atunci când îți pierzi echilibrul

Cele mai cunoscute simptome ale deficienței de fier. Fierul este un nutrient vital care contribuie la funcțiile corpului, cum ar fi producția de hemoglobină și sinteza mai multor hormoni.

Este indispensabil pentru persoanele de toate vârstele, de la femeile însărcinate la copii mici, sportivi și vârstnici, deoarece joacă un rol crucial în creșterea, dezvoltarea și buna funcționare a sistemului imunitar.

Nivelurile inadecvate de fier din organism pot duce la anemie cu deficit de fier, care afectează peste 1,2 miliarde de oameni din întreaga lume. Deficiența de fier fără anemie este de aproximativ trei ori mai frecventă.

Semne și complicații ale lipsei fierului în organism

Iată în ceșe ce urmează câteva dintre simptomele carenței de fier.

  • oboseala,
  • respirația greoaie,
  • infecțiile frecvente,
  • palpitațiile,
  • durerile de cap,
  • căderea părului
  • mâinile și picioarele reci 

Unii oameni manifestă:

  • poftă de lucruri precum murdărie sau argilă,
  • dezvoltă unghii casante și în formă de lingură,
  • răni la colțurile gurii,
  • dificultăți la înghițire.

Deficiența severă de fier în timpul sarcinii crește riscul de naștere prematură și de copii cu naștere scăzută. Bătăile rapide sau neregulate ale inimii pot fi un semn al anemiei cu deficit de fier, care poate duce la complicații, cum ar fi mărirea inimii sau insuficiența cardiacă. Copiii cu deficit sever de fier pot avea o creștere și o dezvoltare întârziate.

De cât fier ai, de fapt, nevoie

Trebuie să știi că organismul poate obține fier dintr-o dietă naturală și îl poate stoca. Există două tipuri de fier – hem și nonhem.

  • Fierul hem se absoarbe ușor în organism și poate fi obținut din surse animale precum carnea, păsările de curte, fructele de mare și carnea de organe.
  • Fierul nonhem este obținut din surse vegetale, cum ar fi legumele cu frunze verzi, leguminoasele, fructele uscate și nucile.

Cu toate acestea, deoarece fierul nonhem nu este ușor de absorbit, persoanele care urmează o dietă pe bază de plante ar trebui să consume cu 80% mai mult fier pentru a-și satisface cerințele alimentare.

Doza alimentară recomandată (DZR) sau aportul alimentar zilnic mediu pentru a satisface necesarul de nutrienți de fier:

  • este de 8 mg pentru bărbați și 18 mg pentru femei, la adulții cu vârsta sub 50 de ani,
  • este de 27 mg și 9 mg, pentru femeile însărcinate și, respectiv, mamele care alăptează,
  • este de 11 mg pentru băieți și 15 mg pentru fete, în rândul adolescenților (între 14 și 18 ani),
  • este de 11 mg/zi pentru copiii sub 12 luni, 7 mg/zi pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 1 și 3 ani și 10 mg/zi pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 4 și 8 ani.

Nivelurile scăzute pot fi atinse în principal printr-o dietă bogată în fier, cum ar fi cerealele fortificate, carnea roșie, fructele uscate și fasolea. Cu toate acestea, atunci când nivelurile sunt cu adevărat scăzute, medicii pot recomanda suplimente pentru a restabili fierul și a preveni complicațiile cauzate de deficiență.

Informațiile prezentate în acest website au caracter informativ și nu înlocuiesc diagnosticul medical sau prospectul produselor. Orice decizie privind sănătatea dumneavoastră trebuie luată doar în urma consultării medicului.

Mai citeste si:

Doctorul zilei whatsapp channel