Sari la conținut

Obiceiul nociv care crește riscul de diabet, în ciuda alimentației sănătoase

tulburare somn
Sursa foto: arhiva doctorulzilei.ro
Nicturia sau poliuria nocturnă descrie nevoia de a te trezi noaptea

Când vine vorba de scăderea riscului de diabet, specialiștii atrag atenția că nu este vorba doar despre o dietă sănătoasă, ci și timpul de somn contează.

Potrivit cercetătorilor unui nou studiu, este timpul să acordați prioritate somnului, deoarece cei care dorm în mod constant mai puțin de cinci ore pe zi se confruntă cu un risc crescut de diabet de tip 2, chiar și cu o dietă sănătoasă.

Studiul realizat de cercetătorii de la Universitatea Uppsala, publicat în JAMA Network Open, a arătat că riscul de diabet cauzat de lipsa cronică de somn nu poate fi compensat doar prin alimentația sănătoasă.

Mai puțin de 5 ore de somn zilnic crește riscul de diabet

Cercetările anterioare au arătat că odihna zilnică scurtă repetată crește riscul de diabet de tip 2, în timp ce obiceiurile alimentare sănătoase, cum ar fi consumul regulat de fructe și legume, pot reduce riscul.

„Cu toate acestea, a rămas neclar dacă persoanele care dorm prea puțin își pot reduce riscul de a dezvolta diabet de tip 2 prin alimentația sănătoasă”, a spus Diana Noga, cercetător principal al studiului.

Studiul a folosit date de la Biobank din Marea Britanie, una dintre cele mai mari baze de date privind populația din lume, în care există aproape jumătate de milion de participanți. Datele participanților au fost cartografiate genetic și au răspuns la întrebările privind sănătatea și stilul de viață.

Echipa de cercetare a urmărit participanții timp de peste 10 ani. Ei au descoperit apoi că o durată de somn între trei și cinci ore a fost legată de un risc mai mare de a dezvolta diabet de tip 2.

Deși obiceiul alimentar sănătos a fost legat de riscuri reduse, cercetătorii au observat că persoanele care țin o dietă sănătoasă, dar care dorm mai puțin de șase ore pe zi se confruntă în continuare cu un risc crescut de a dezvolta diabet de tip 2.

Acordați prioritate somnului

Aceste descoperiri sugerează că adoptarea unei diete sănătoase ar putea să nu reducă riscul de a dezvolta T2D în rândul celor cu o durată obișnuită de somn scurtă.

„Rezultatele noastre sunt primele care se întreabă dacă o dietă sănătoasă poate compensa lipsa de somn în ceea ce privește riscul de diabet de tip 2. Ele nu ar trebui să provoace îngrijorare, ci în schimb să fie văzute ca un memento că somnul joacă un rol important în sănătate”, a spus Christian Benedict, un cercetător principal al studiului.

Cu toate acestea, efectul privării de somn variază între indivizi, în funcție de aspecte precum genetica și nevoia reală de somn a unei persoane.

„În general, recomand să acordați prioritate somnului, deși înțeleg că nu este întotdeauna posibil, mai ales ca părinte a patru adolescenți”, a mai spus Benedict.

Informațiile prezentate în acest website au caracter informativ și nu înlocuiesc diagnosticul medical sau prospectul produselor. Orice decizie privind sănătatea dumneavoastră trebuie luată doar în urma consultării medicului.

Doctorul zilei whatsapp channel