Sari la conținut

Secretele LONGEVITĂŢII. Șase obiceiuri care prelungesc viața

sursa foto: arhiva Doctorul Zilei

Cercetările făcute de European Journal of Clinical Nutrition arată că japonezii au una dintre cele mai mari speranțe de viață, urmați de locuitorii din Suedia și Norvegia. Care sunt secretele longevităţii lor?

Potrivit studiilor, speranța de viață a oamenilor a crescut de mai mult de două ori din 1900. Speranța de viață la nivel mondial a crescut de la 31 de ani în 1900 la 73,2 ani în 2023 și se așteaptă să crească în continuare până la 77,1 ani în 2050. În creștere este și numărul persoanelor centenare, care ating vârsta de 100 de ani.

„Există o serie de factori care contribuie la acest lucru, inclusiv alimentația, nivelul de activitate fizică, sistemul de sănătate și sistemul comunitar din aceste țări”, a declarat dr. Rashi Aggarwal, profesor de psihiatrie la Rutgers New Jersey Medical School, pentru Yahoo Life.

Deși există unii factori pe care nu îi puteți controla atunci când vine vorba de longevitate, cum ar fi genetica, medicii spun că există mai multe lucruri pe care le puteți face pentru a crește șansele de a trăi o viață mai lungă și mai sănătoasă. Iată ce sugerează.

Alege o dietă care să conţină şi alimente vegetale

Cercetările realizate de Harvard Medical School arată cum consumul unei diete bazate în cea mai mare parte pe plante și consumul mai mic de carne este asociat cu longevitatea. „Pe cât puteți, evitați carnea roșie, evitați alimentele procesate și alimentele fast-food”, spune Dr. Scott Kaiser, medic geriatru din Santa Monica, California.

Este important să ne asigurăm că în dieta se află legume verzi, fructe de pădure și alte alimente bogate în fitonutrienți.

nutriție cancer

Nu te grăbi, savurează fiecare masă

A avea grija la alimentație nu înseamnă doar să ai grijă la ce mănânci, ci și la timpul acordat mâncatului. A mânca încet este recomandat deoarece poate ajuta la scăderea riscului de supra-alimentare, fenomen ce poate duce la excesul de grăsime corporală și la creșterea riscului de apariție a mai multor afecțiuni de sănătate, spune Dr. Rashi Aggarwal.

Încearcă să fii activ

„Exercițiile fizice sunt cel mai apropiat lucru pe care îl avem de un medicament miraculos”, spune Dr. Scott Kaiser, menționând că poate ajuta la susținerea unei bune sănătăți fizice și cognitive.

Este recomandat ca fiecare om să aibă săptămânal 150 de minute de activitate fizică cu intensitate regulată și două activități pentru dezvoltarea mușchillor în cadrul sălilor de fitness. Dacă sunt dificil de atins aceste obiective prin exercițiile specifice, plimbatul și activitățile din jurul casei sunt prielnice, mărturisește Dr. Rashi Aggarwal.

Ai grijă de sănătatea mintală și menţine contactale sociale

Depresia are un rol negativ când vine vorba de longevitate, aceasta fiind legată de o durată mai scurtă de viață, conform experților din cadrul National Library of Medicine. Consumul de alcool și de substanțe interzise scad durata vieții, indică aceiași experți.

Singurătatea și izolarea socială pot, de asemenea, să aibă un impact negativ asupra sănătății și sunt echivalente cu obezitatea, inactivitatea fizică și fumatul, potrivit CDC. Riscul de demență este cu 50% mai mare atunci când individul trăiește izolat social, conform aceleiași surse citate de adevarul.ro.

Nu-ți neglija somnul

Somnul devine cu adevărat o prioritate atunci când vine vorba de longevitate și sănătatea generală. Lipsa somnului, în special la vârsta mijlocie, poate crește riscul de a dezvolta demență cu 30%, conform cercetărilor din cadrul National Institute of Health.

În general, se recomandă ca adulții să doarmă de la șapte până la nouă ore în fiecare noapte. Somnul este un factor important în gestionarea sănătății și stării de spirit: „Majoritatea oamenilor știu de cât somn au nevoie pentru a se simți bine – încercați să obțineți asta”, explică medicul.

Gestionează corect stresul

„Stresul este inevitabil, dar este important să-l gestionezi pe cât de bine posibil”, spune dr. Rashi Aggarwal, care adaugă că inclusiv meditația poate fi de folos.

Exercițiile de respirație și descoperirea lucrurilor care chiar îți plac pot ajuta la scăderea stresului și la instalarea liniștii, spune Dr. Scott Kaiser. Aceste activități pot scădea tensiunea arterială, încetinește ritmul cardiac si poate îmbunătății starea de spirit, mărutisește el.

Gestionarea stresului ține și de a face tot posibilul pentru a evita să fii dur cu tine atunci când nu poți face alegeri sănătoase. „Sentimentul de vinovăție este și mai rău pentru sănătatea ta”, conchide medicul.

Informațiile prezentate în acest website au caracter informativ și nu înlocuiesc diagnosticul medical sau prospectul produselor. Orice decizie privind sănătatea dumneavoastră trebuie luată doar în urma consultării medicului.

Mai citeste si:

Doctorul zilei whatsapp channel