Tipuri de vegetarianism. PLUS: avantajele și dezavantajele acestei diete

Tipuri de vegetarianism. PLUS: avantajele și dezavantajele acestei diete
Tipuri de vegetarianism. PLUS: avantajele și dezavantajele acestei diete

Este adevărat că acest tip de alimentația are numeroase avantaje, printre care reducerea colesterolului, însă vegetarianismul nu este indicat tuturor.

Vă prezentăm mai jos tipurile vegetarianismului și principalele atuuri și dezavantaje.

  1. Dieta exclusiv vegetariană conține doar fructe și legumet crescute în mod ecologic. Proteinele nu sunt obținute din produsele de natură animală ci din unele legume, fructe zarzavaturi, soia sau cereale. Acest gen de nutriție se bazează, în general pe crudități. Prepararea mâncării la o temperatură de 37 grade conservă enzimele și cea mai mare parte din vitamine și minerale.
  2. Dieta preponderent vegetariană (flexitarianismul) este mai îngăduitoare, permițând consumul de pește și excepțional de carne de pasăre. Termenul de flexitarian a apărut pentru prima dată în 1992, iar în 2003, American Dialect Society l-a definit ca: vegetarian care mănâncă doar ocazional carne.
  3. Dieta lacto-vegetariană exclude ouăle și carnea, dar tolerează lactatele. Această formă este foarte răspândită în India.
  4.  Dieta ovo-vegetariană permite pe lângă vegetale ouăle. Această dietă are cei mai puțini adepți.
  5. Dieta lacto-ovo-vegeriană acceptă dintre produsele de origine animală doar anumite ouă (cele de fermă sunt excluse) și unele lactate. Este cea mai întâlnită formă de vegetarianism în Europa și America.
  6. Dieta fructariană implică numai consumul poamelor, nucilor, semințelor, leguminoaselor și altor vegetale care pot fi adunate fără a face rău plantei care le-a produs (unii adepți mănâncă doar roadele care s-au desprins singure). Astfel, un fructarian va accepta banane, alune, tomate, vinete, pepeni, castraveți, etc. Dar va refuza cartofii sau spanacul.

 

Principalele avantaje:

–         vegetalele au un important rol detoxifiant, îndepărtând din corp noxele cu potențial patogen. În plus, având o rată mare de metabolizare, acest tip de alimentație nu produce reziduri greu de expulzat.

–         Asigură un aport adecvat energetic sporind speranța de viață

–         Sistemele digestiv, renal, nervos, nu sunt solicitate inutil

–         Prin aportul substanțial de vitamine și săruri minerale, imunitatea se fortifică, apărând organismul mai eficient

–         Reduce riscul apariției obezității, diabetului, colesterolului, afecțiunilor cardiovasculare, a osteoporozei și anumitor forme de cancer.

–         Majoritatea leguminoaselor conțin proteine, unele chiar mai multe decât carnea. Spre exemplu, soia are în medie 40% proteine, iar carnea de vită doar 21-23%.

Dezavantaje:

–         urmată în perioadele de maximă dezvoltare a organismului (copilărie, adolescență) această dietă poate înfrâna procesul optim de evoluție, atât fizică, dar și intelectuală.

–         Lipsa proteinelor și lipidelor de origine animală, elemente ce au valoare biologică, împiedică maturizarea sistemelor nervos central și periferic, respectiv a celor muscular și endocrin.

–         În cazul unor persoane, acest tip de dietă nu reușește să confere o stare de sațietate durabilă, perceperea aproape continuă a senzației de foame putând cauza depresii, frustrări, nervozitate.

–         Aportul insuficient de vitamina B12, calciu și fier predispune la anemie și la rahitism (în special la fete). Vegetarienele aflate la premenopauză sau în plină desfășurare a acestei stări fiziologice au un risc crescut de osteoporoză.

–         Alimentația exclusiv vegetariană în timpul sarcinii poate dăuna copilului, mult mai predispus la hipertrofie ponderală, la anemie sau rahitism.

Reducerea generală a colesterolului este o măsură de prevenire a bolilor de inimă, totuși, odată cu colesterolul rău se diminuează și colesterolul bun (HDL), fenomen care poate avea efecte negative asupra organismului

Horoscopul zilei - Evenimentul zilei - evz.ro
comentarii pe aceasta pagina postate direct pe Facebook

9 Comments

  1. Dieta vegetariana exista decat una singura si veganii.Restul sunt inventii ca sa serveasca interesul fiecaruia. Ouale NU sunt vegetariene si nici aceptate de vegetarieni , indiferent de cum vreti sa numiti.Cei care maninca peste sau pui fie si ocazitional, puteti sa-i numiti cum vreti ,numai vegetarieni nu.Lactatele sunt acceptate de vegetarieni ,insa nu si de vegani.Restul nu sunt vegetarieni.Uitati-va in dictionar sa vedeti ce inseamna a fri vegetarian. A manca oua si peste sau pui si sa te declari ca esti vegetarian asta este ipocrizie.
    Iar dejavantajele pe care le-ati scris ,sunt aberatii pur si simplu,pt ca nua aveti cunostinta deloc. Vegetarienii stiu exact cum sa manince si ce sa manince ca sa obtina toate vitaminele.Organismul uman nu are nevoie de proteina animala.Intrebare: animalele de unde isi iau proteinele?
    Deci in concluzie ,articolul dvs ,nu este decat pura dezinformare.

  2. @marschof , ai perfecta dreptate .

  3. decat ‘marschof’ stie decat dieta este una singura…

  4. Orice exagerare e daunatoare ! Omul s-a nascut omnivor ! E clar precum palatul de clestar ! Deobicei vegetarienii ajung cam uscati si imbatranesc prematur ( vezi si indienii…); Marschof cam bate campii campii cu gratie , ca orice fanatic , cica omul nu are nevoie de proteina animala . si animalele cele mai puternice sunt carnivore din cate stim…Iar populatiile sanatoase si longevive nu sunt nici pe departe vegetariene ( nordicii , japonezii , caucazienii , italenii chiar , s.a. ) !!! O dreapta cumpana in toate , asta e secretul !

  5. Analugojana says:

    Alex ,spre dezamagirea multora ,omul Nu s-a nascut omnivor…Eu am 60 ani ,arat mult mai tanara ,nu am fost in viata mea la medic ,doar la stomatolog si in maternitate..(am doi copii frumosi si sanatosi ,eu fiind vegetariana din ziua in care m-am nascut )…am practicat sport ,sunt armonios cladita ,la 1m70cm am 68 kg…..Mi-am facut anul trecut cateva teste de laborator (analize cum le spunem noi ) si medicul a ramas uimit de starea sanatatii mele….
    Si vreau totusi sa fac o precizare….nu sunt doar vegetariana ,…..caut sa mananc cat mai sanatos ,cat mai putin complicat …..simplu….gatesc eu cum stiu mai bine–in sensul de sanatos—-imi fac paine din cele mai curate ingrediente…..Iar pentru toate acestea ,multumesc celor ce mi-au dat viata si m-au educat in acest fel .

  6. Analugojana says:

    Alex ,spre dezamagirea multora ,omul Nu s-a nascut omnivor…Eu am 60 ani ,arat mult mai tanara ,nu am fost in viata mea la medic ,doar la stomatolog si in maternitate..(am doi copii frumosi si sanatosi ,eu fiind vegetariana din ziua in care m-am nascut )…am practicat sport ,sunt armonios cladita ,la 1m70cm am 68 kg…..Mi-am facut anul trecut cateva teste de laborator (analize cum le spunem noi ) si medicul a ramas uimit de starea sanatatii mele….
    Si vreau totusi sa fac o precizare….nu sunt doar vegetariana ,…..caut sa mananc cat mai sanatos ,cat mai putin complicat …..simplu….gatesc eu cum stiu mai bine–in sensul de sanatos—-imi fac paine din cele mai curate ingrediente…..Iar pentru toate acestea ,multumesc celor ce mi-au dat viata si m-au educat in acest fel .
    Iar despre marschof ,in afara de carentele gramaticale ,are perfecta dreptate in ce afirma .

  7. @Alex ,habar nu ai ce vorbesti. Omul s-a nascut omnivor? Poate curand. A alege sa maninci carne este o optiune! Iar animalele cele mai puternice sunt vegetariene. Elefantul din cate stiu eu este cel mai mare animal si este vegetarian! Gorila? Nu cred ca vrea sa se bata nimeni cu o gorila si ea este vegetariana. Iar ca sa afirmi ca vegetarienii ajungi uscati , ….pur si simplu vorbesti doar ca sa te afli in treaba,ca se vede clar nu ai stat niciodata printre oameni care au ales sa traiasca curat fara violenta. De unde pana unde concluzi ca vegetarienii sunt uscati? Asta este speculatie mentala. Iar ca sa traiesti o viata vegetariana ,nu conteaza cat traiesti ,nu asta este scopul ci acela de a fi sanatos.Nimeni nu trebuie sa moara in boli si dureri si poti muri sanatos.de asta avem google. Intra si documenteaza-te,inainte sa vii si sa scrii ceea ce crezi tu despre comentariul meu fara nici o baza de informare!

  8. Stie marschof ce stie, dar… a pronunta „vegan” fara a mentiona compasiunea pentru animale, este ca si cum ai spune zi fara a scoate un cuvant si despe soare. Principala motivatie a veganilor autentici nu este dieta, ci compasiunea pentru animale. Aceasta este principala motivatie a veganismului. Tocmai de aceea vegetarianismul se reduce doar la o dieta, in timp ce veganismul reprezinta 7 trepte peste: etica, constiinta, stil de viata… si intr-un final dieta exclusiv vegetala (legume, fructe, carne vegetala pe baza de seitan), tofu…

  9. Laurentiu Cremene says:

    @ alex..daca vrei sa vezi cat de prematur si uscati ajung vegetarieni,iti recomand FORKS OVER KNIFES de pe youtube…tot acolo o sa afli de ce organismul uman,construit sa fie omnivor si alcalin,NU trebuie sa fie alimentat cu proteina animala! …cat despre fanatism…in apararea vietii si sanatatii se aproba!

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *