miercuri, octombrie 28, 2020

Ayurveda – rețeta sănătății de mii de ani. Multe dintre practicile ayurvedice, studiate în laboratoare din întreaga lume, s-au dovedit a avea puternic suport ştiinţific.

O dietă ayurvedică propune o serie de obiceiuri alimentare au potenţialul de a preveni şi vindeca problemele de sănătate, multe provocate chiar de stilul modern de viață, cu totul derulat în viteză şi depărtat de natură.

Citește și:

Rețineți! Principiul Ushapan: beți apă călduţă, primul lucru, dimineața! Ajută la eliminarea toxinelor din organism şi curăţă intestinele.

Ayurveda este un vechi sistem hindus de medicină, datând de peste 4.000 de ani. Se bazează pe câteva principii împrumutate din ştiinţele vechi indiene, pornind de la ideea că echilibrului organismului, luat ca un sistem unic, se menține prin dietă, ierburi naturale şi practici yoghine.

Citește și:

Abia în ultima sută de ani, Occidentul a început să dea dovadă de interes față de practicile ayurvedice, luând în considerare, in alegerea alimentelor, structura fiecărui individ in parte.

Vă prezentăm câteva dintre obiceiurile pe care le puteti prelua din practicile de alimentare ayurvedice. Sigur, există şi reguli universal valabile, cum ar fi să nu mănânci mese copioase sau să bei alcool peste măsură. Dar noi acum ne oprim la câteva obiceiuri simple, sănătoase, care nu solicită neapărat integrarea lor în stilul complex de viață al culturii locale indiene, şi nici ingredientele şi alimentele specifice zonei.

Citește și:

Ayurveda recomandă păstrarea apei potabile în vase de cupru sau de argint. Cuprul are numeroşi antioxidanți și proprietăți anti-bacteriene care ajută sistemul imunitar. De asemenea, se spune că are proprietăți anticancer. Iar apa din vasul de argint are puterea de a elimina radicalii liberi din organism și echilibrează procesul de digestie din intestine, prin temperarea unui ritm prea alert.

În plus, apa nu se bea oricum.

Cum se bea apa? În viziunea Ayurveda, se consideră că, bând apă în picioare, e întrerupt echilibrul fluidelor din organism, ceea ce poate duce la o acumulare mai mare de fluide în articulații, provocând artrită. Nici rinichii nu par fericiţi, ritmul lor de procesare a filtrării toxinelor fiind optim în poziția aşezat. Beți numai când vă este sete, iar apa să fie preferabil la temperatura camerei.

Apoi, bând apă în picioare, tendința e de a da repede pe gât toată sticla sau paharul. Când, de fapt, apa trebuie sorbită în cantităţi mici, rar, şi cu respirații între ele. Acelaşi lucru este valabil şi pentru hrana solidă. Dacă stai jos, muşchii şi sistemul nervos sunt mult mai relaxate, iar energia organismului se concentrează pe procesele de digestie. Plus că, odată aşezat la masă, mănânci mai încet, mesteci mai îndelung, ceea ce facilitează digestia.

Consumați alimentele locale, de sezon! Alegeți întotdeauna alimentele în funcţie de sezon, pentru că le puteti consuma proaspete, cu gustul original şi timp de transport minim, direct de la sursă.

Apoi, făcând parte din propriul areal biologic, poartă amprenta energetică şi nutritivă locală. Cerința ayurvedică de a consuma produse locale mai este motivată şi de alte cauze.

Să nu uităm că, dacă produsele sunt aduse de peste mări şi ţări, sunt expuse riscului de contaminare, pentru că multe state nu au reguli stricte împotriva folosirii pesticidelor, a formulelor de ceară protectoare, iar anumite zone agricole sunt contaminate cu metale grele şi agenți toxici, infiltraţi în sol şi aer, din ariile industriale vecine.

Şi nu în ultimul rând, alimentele sezoniere sunt nu doar calitativ mai bune, dar şi mai ieftine. Cel puţin trei dintre mesele săptămânii să fie satvik.

Dieta satvik pune accentul pe alimentele sezoniere, fructe, legume, produse lactate, nuci, seminţe, uleiuri şi legume coapte. Toate organice, cât mai proaspete şi cât mai puțin procesate termic.

Consumul de alimente tip satvik din când în când ajută organismul să se curete de toxinele acumulate din poluanţii mediului înconjurător şi din hrana tip junk.

Dr. Anju Sood, nutriționist din Bangalore, precizează: ,,Fructele şi legumele care nu sunt disponibile pe piaţă în 24 de ore, sunt supuse, pe timpul transportului (uneori săptămâni întregi), tehnologiilor de conservare: inițial mentinere la rece in stare necoaptă, acoperiri cu ceară, conservanti şi apoi agenți de maturare, pentru a le face să arate proaspete şi sănătoase.

Timp în care sunt distruse cele mai multe dintre substanțele nutritive. O cercetare efectuată de Universitatea din California arată că spanacul şi fasolea verde pierd două treimi din vitamina C după o săptămână de la recoltare.

Deci, imaginați-vă adăugarea timpului de transport şi a perioadei de valabilitate, atunci când cumpăraţi aceste produse in afara sezonului.”

Fără nici un element care să distragă atenţia, în timpul mesei.

Este şi principiul aplicat. La creştini, la masă nu se vorbeşte. Oricât de mare ar fi tentația, masa se ia într-un loc retras de televizor, telefoane, calculator. Nici imaginea clişeu, cu ziarul lângă platoul cu micul dejun, nu e de bine.

Potrivit filosofiei Ayurveda, trăim tocmai datorită hranei din farfurie; prin urmare, trebuie să-i arătăm cel mai mare respect. Este o valoare spirituală esenţială. În plus, distragerea atenției scade capacitatea organismului de a digera în condiții optime ceea ce ați mâncat.

Atenție la combinarea alimentelor! Potrivit Ayurveda, anumite combinații de alimente perturbă funcţionarea normală a sistemului digestiv și echilibrul celor trei energii dosha, ducând la indigestii, fermentare, putrefacție și formarea de gaze. De exemplu, nu combinați lactate cu alimente bogate în proteine sau alimente acide, nici cu fructe, peşte, ouă, sau fasole. Probabil că vor fi dezamăgiți fanii iaurtului cu fructe, ai mierii cu unt şi ai omletei cu brânză sau caşcaval.

Evitați gătitul lent, îndelungat, deoarece distruge enzimele.

În Ayurveda,există trei energii-substanţe numite Dosha: Vata, Pitta şi Kapha. Fiecare persoană are o combinaţie unică dintre aceste trei dosha, care rămâne constantă pe tot parcursul vieţii şi ajută la înţelegerea constituţiei proprii, a forţelor interioare şi a provocărilor care vor apărea în cale. Totodată, serveşte ca un fel de plan pentru sănătate, de la fiziologie şi digestie la structura corporală și personalitate. Cunoscându-ti profilul Ayurveda, poți alege plantele, dieta, stilul de viaţă şi de mişcare de care au nevoie cele trei dasha pentru a se echilibra.

Parteneri--