duminică, septembrie 26, 2021

Pandemia de coronavirus și copiii. 10 sfaturi adresate părinților pentru un somn sănătos la copiii până în 12 ani.

Prof. dr. Florin Mihălțan, Președintele Secțiunii de Somnologie a Societății Române de Pneumologie (SRP), a vorbit pe larg despre studiile recente despre influența pandemiei de coronavirus asupra calității somnului, în special asupra copiilor.

În pandemie, copiii au experimentat ”o schimbare de fus orar acasă”

În contextul pandemiei de coronavirus, ediţia din 2021 a Zilei mondiale a somnului este cu atât mai importantă cu cât unele studii au arătat că actuala pandemie poate avea consecinţe nefaste asupra somnului.

De exemplu, un studiu prezentat la 16 iunie 2020 de Ministerul Sănătăţii din Italia a informat că în perioada de izolare impusă pentru a preveni răspândirea noului coronavirus, cei mai mulţi copii au avut probleme cu somnul, au fost anxioşi sau iritabili. Potrivit cercetătorilor, adolescenţii s-au dus la culcare mai târziu şi au avut probleme în a se trezi dimineaţa, experimentând ceea ce a fost descris de către aceştia drept ”o schimbare de fus orar acasă”.

La 2 octombrie 2020, un studiu realizat la Universitatea din Helsinki a arătat că pandemia îşi face loc în coşmarurile oamenilor. Vise despre paşapoarte pierdute, frontiere închise, spaţii supraaglomerate şi moarte au apărut frecvent în relatările voluntarilor. Strângerile de mână şi îmbrăţişările au devenit de asemenea subiect de coşmaruri. ”De obicei, visele sunt un lucru foarte intim. Dar atunci când mediul se schimbă atât de rapid într-un interval atât de scurt, mulţi oameni par să aibă asocieri similare”, a declarat psihologul Anu-Katriina Pesonen, autoarea principală a studiului, potrivit DPA.

Cele 10 sfaturi adresate părinților pentru un somn sănătos la copiii până în 12 ani

În cadrul evenimentului „Somn odihnitor, viitor sănătos”, organizat cu ocazia Zilei Mondiale a Somnului, în data de 19 martie 2021, Prof. Dr. Florin Mihălțan a prezentat câteva sfaturi adresate părinților pentru un somn sănătos și odihnitor pentru copiii până în 12 ani.

  1. Duceți copilul la culcare la aceeași oră în fiecare seară, de preferință înainte de ora 21:00.
  2. Programul de somn trebuie să fie adecvat vârstei.
  3. Stabiliți o rutină consistentă de culcare.
  4. Faceți dormitorul copilului dvs. să fie mai bun – rece, întunecat și liniștit.
  5. Încurajați-vă copilul să adoarmă independent.
  6. Evitați lumina puternică la culcare și în timpul nopții și creșteți expunerea la lumină dimineața.
  7. Evitați mesele grele și exercițiile puternice aproape de culcare.
  8. Păstrați toate elementele electronice, inclusiv televizoarele, calculatoarele și telefoanele mobile în afara dormitorului și limitați utilizarea electronicelor înainte de culcare.
  9. Evitați cofeina, inclusiv băuturi acidulate, cafea și ceaiuri (precum și ice tee).
  10. Țineți un program zilnic regulat, respectând orele meselor.

Ultimele stiri