miercuri, iunie 23, 2021

Beneficii cafea. Cafeaua este una dintre cele mai populare băuturi, în întreaga lume. Și nu doar că are un gust extraordinar, dar vine la pachet cu o serie de beneficii impresionante pentru sănătate.

Nu numai că ceașca zilnică de joe vă poate ajuta să vă simțiți mai energici, să ardeți grăsimi și să îmbunătățiți performanța fizică, dar vă poate reduce și riscul apariției mai multor afecțiuni, cum ar fi diabetul de tip 2, cancerul și boala Alzheimer și Parkinson.

De fapt, cafeaua chiar poate chiar crește longevitatea.

Cafeaua crește nivelul de energie și te face mai inteligent

Cafeaua alungă starea de oboseală și crește nivelul de energie, motivul numărul unu pentru care o consumăm la primele ore ale dimineții.  Acest lucru se datorează faptului conținutului de cofeină – substanța

psihoactivă cea mai frecvent consumată din lume.

După ce bei cafea, cofeina este absorbită în fluxul sanguin. De acolo, ajunge rapid la creier.  În creier, cofeina blochează neurotransmițătorul inhibitor numit adenozină.  Când se întâmplă acest lucru, nivelul altor neurotransmițători, cum ar fi norepinefrina și dopamina crește, ducând la stimularea  neuronilor.

Potrivit studiilor, cafeaua îmbunătățește diferite aspecte ale funcției creierului – inclusiv memoria, starea de spirit, vigilența, nivelul de energie, timpii de reacție și funcția mentală generală.

Stimulează arderea grăsimilor

Cofeina se găsește în aproape fiecare supliment din comerț pentru arderea grăsimilor – și asta dintr-un motiv întemeiat. Este una dintre puținele substanțe naturale dovedite că ajută la arderea grăsimilor.

Potrivit studiilor, cofeina poate crește rata metabolică cu 3-11%. Cofeina poate crește, în mod specific, arderea grăsimilor cu până la 10% la persoanele obeze și 29% la persoanele slabe.

Cu toate acestea, este posibil ca aceste efecte să se diminueze pentru cei care obișnuiesc să consume cafea de mult timp.

Conține nutrienți esențiali

Multe dintre substanțele nutritive din

boabele de cafea se găsesc în cafeaua preparată.

O singură ceașcă de cafea conține:

Riboflavină (vitamina B2): 11% din doza zilnică recomandată (DZR)
Acid pantotenic (vitamina B5): 6% din DZR
Mangan și potasiu: 3% din DZR
Magneziu și niacină (vitamina B3): 2% din DZR

Scade riscul de diabet de tip 2

Diabetul de tip 2 este o problemă majoră de sănătate, afectând în prezent milioane de oameni din întreaga lume. Boala se caracterizează prin niveluri ridicate de zahăr în sânge cauzate de rezistența la insulină sau de o capacitate redusă de a secreta insulină.

Din anumite motive, consumatorii

de cafea au un risc semnificativ redus de diabet de tip 2.

Studiile au arătat că persoanele care consumă cafea au un risc cu 23-50% mai mic de a suferi această boală. Un studiu a arătat o reducere de până la 67% a riscului de diabet.

Potrivit unei analize ample a 18 studii efectuate pe 457.922 de persoane, fiecare ceașcă zilnică de cafea a fost asociată cu un risc redus cu 7% de diabet de tip 2.

Ajută la prevenirea bolii Alzheimer

Boala Alzheimer este cea mai frecventă boală neurodegenerativă și principala cauză de demență la nivel mondial. Această maladie afectează de obicei persoanele cu vârsta peste 65 de ani și nu are un tratament vindecător.

Cu toate acestea, există mai multe lucruri pe care le puteți face pentru a preveni apariția bolii, în primul rând. Cum ar fi să mănânci sănătos și să faci mișcare, dar și consumul de cafea poate fi incredibil de eficient. Mai multe studii arată că băutorii de cafea au un risc cu până la 65% mai mic de a dezvolta boala Alzheimer.

Reduce riscul de Parkinson

Boala Parkinson este a doua cea mai frecventă afecțiune neurodegenerativă, după boala Alzheimer. Este cauzată de moartea neuronilor generatori de dopamină din creier. La fel ca în cazul Alzheimerului, nu se cunoaște niciun tratament vindecător, de aceea e extrem de importantă prevenția.

Studiile arată că cei care consumă cafea prezintă un risc mult mai scăzut de a dezvolta boala Parkinson, cu o reducere a riscului cuprinsă între 32-60%.

În acest caz, cofeina însăși pare a fi benefică, deoarece persoanele care consumă cafea decofeinizare nu prezintă un risc mai mic de Parkinson

Vă poate proteja ficatul

Ficatul tău este un organ uimitor care îndeplinește sute de funcții importante. Mai multe boli frecvente afectează, în primul rând, ficatul inclusiv hepatita, boala ficatului gras și multe altele.

Multe dintre aceste afecțiuni pot duce la ciroză, boală în care ficatul este în mare parte înlocuit de țesut cicatricial.

Cafeaua poate proteja însă împotriva cirozei – persoanele care beau 4 sau mai multe căni pe zi au un risc cu până la 80% mai mic de ciroză, potrivit studiilor. 

Poate reduce riscul anumitor tipuri de cancer

Cafeaua pare avea efect protector împotriva a două tipuri de cancer: ficat și cancer colorectal. Cancerul de ficat este a treia cauză principală de deces prin cancer în lume, în timp ce cancerul colorectal ocupă locul patru.

Studiile arată că cei care consumă cafea au un risc cu 40% mai mic de cancer la ficat.  În mod similar, un studiu efectuat pe 489.706 de persoane a constatat că cei care au băut 4-5 căni de cafea pe zi au avut un risc cu 15% mai mic de cancer colorectal (43).

Nu cauzează boli de inimă și poate reduce riscul de accident vascular cerebral

Cofeina poate crește tensiunea arterială dar cu numai 3-4 mm/Hg, efectul este mic și, de obicei, se disipează dacă beți cafea în mod regulat.

Cu toate acestea, poate persista la unii oameni, așa că rețineți acest lucru dacă aveți tensiune arterială crescută. Există însă unele dovezi că femeile care consumă cafea prezintă un risc redus de boli cardiovasculare.

Unele studii arată, de asemenea, că băutorii de cafea prezintă un risc cu 20% mai mic de accident vascular cerebral.

Vă poate ajuta să trăiți mai mult

Cafeaua crește longevitatea prin faptul că ajută la prevenirea unor boli grave. Mai multe studii observaționale indică faptul că cei care consumă cafea au un risc mai mic de deces.

În două studii foarte mari, consumul de cafea a fost asociat cu un risc redus de deces cu 20% la bărbați și cu un risc scăzut cu 26% de deces la femei, peste 18-24 de ani.

Acest efect pare deosebit de puternic la persoanele cu diabet de tip 2. Într-un studiu care a durat 20 de ani, persoanele cu diabet care au băut cafea au avut un risc de deces cu 30% mai mic.

Ultimele stiri

Parteneri