Alimentele care combat anemia

Alimentele care combat anemia
Alimentele care combat anemia

Persoanele anemice au globulele roşii sărace în hemoglobină, astfel că transportul oxigenului de la plămâni către celule şi al dioxidului de carbon de la celule către plămâni se realizează cu dificultate.

Odată instalată, anemia provoacă stări de extenuare, apatie şi dureri de cap. În cazul în care boala avansează, se poate ajunge la situaţii în care activităţile fizice să provoace ameţeli, pierderea suflului, dureri în piept sau palpitaţii.

Potrivit specialiştilor, anemia este de şase feluri, cea mai frecventă, dar şi cea mai puţin periculoasă fiind anemia feriprivă (cauzată de lipsa de fier din organism). Aceasta este declanşată, de regulă, de nevoia crescută de hemoglobină, apărută ca urmare a creşterii rapide la pubertate sau a pierderilor de sânge. Anemia feriprivă poate face limba şi colţurile gurii dureroase, unghiile uscate, subţiri şi care se rup uşor şi, doar în cazuri rare, persoanele afectate pot avea un ten palid.

Mai afectate, în acest sens, sunt femeile, care au pierderi de fier în timpul menstruaţiei şi, de aceea, ele au nevoie de mai multe alimente bogate în fier decât bărbaţii.

De altfel, nutriţioniştii subliniază că acest tip de anemie poate fi prevenit sau vindecat cu ajutorul dietei. Ei recomandă:

  • Includerea în alimenaţie a ficatului, a cărnii roşii slabe, a peştelui, gălbenuşului, fructelor uscate şi a produselor pe bază de soia.
  • Consumul de ceapă, usturoi, fasole, mazăre, nuci, seminţe, legume cu frunze verzi, verdeţuri proaspete.
  • Alimentele bogate în vitamina C, care stimulează absorbţia fierului în organism. Portocalele sunt la îndemână indiferent de sezon.
  • Cerealele integrale. Acestea sunt o importantă sursă de fier, însă prezintă şi un inconvenient. Ele au un conţinut ridicat de fitaţi, substanţe care împiedică absorţia fierului. ”De aceea nu este bine să asociem la aceeaşi masă cerealele integrale cu alte alimente bogate în fier”, este sfatul profesorului doctor Gheorghe Mencinicopschi, specialist în nutriţie.

Tot el ne recomandă să limităm consumul de spanac şi rubarbă – o plantă exotică despre care unii spun că este fruct, alţii că face parte din categoria legumelor – deoarece conţin acid oxalic ce reduce absorbţia fierului.

De asemenea, cobaltul este un element necesar în vederea prevenirii anemiilor.

Carenţele de cobalt apar rar, se manifestă, de obicei, în formele severe de anemie şi se tratează prin aport de vitamina B12.

Lipsa de cobalt determină senzaţii de slăbiciune ale organismului, iar, în anumite anumite cazuri, persoanele afectate pot acuza senzaţii de uscăciune şi usturimi la nivelul bazei limbii. ”Un alt simptom poate fi şi aspectul catifelat al mucoasei limbii”, explică doctorul Mihaela Ionescu.

”Mâncaţi alimente ce conţin cupru – brânză, gălbenuş, fructe de mare, caise, cireşe – care contribuie la aportul de fier în organism. Evitaţi ceaiul, cafeaua, cacaua, băuturile de tip cola şi vinul în timpul meselor, deoarece reduc absorbţia fierului”, mai recomandă specialiştii.


Alte tipuri de anemie

De obicei, anemia este provocată de lipsa de fier din organism. Există însă şi alte tipuri de anemie decât cea feriprivă.

  • Anemia megaloblastică – cauzată de lipsa vitaminei B12 sau a acidului folic. Poate apărea, uneori, în timpul sarcinii. În acest caz este recomandat consumul de alimente bogate ân vitaminele A, B6, C şi E, acid folic, acid pantotenic, flavonoide, fier, mangan, zinc şi acizi graşi esenţiali.
  • Anemia aplastică – provocată de producţia scăzută de hematii, din cauza inactivităţii sau a lezării măduvei osoase.
  • Anemia hemolitică –determinată de degradarea prematură a hematiilor, care poate fi declanşată de medicamente sau de o infecţie.
  • Anemia pernicioasă – provocată de disfuncţii de absorbţie a vitaminei B 12. Persoanele cu grupa sangvină A sunt cele mai expuse riscului.
  • Anemia ereditară – apare ca urmare a producţiei deficitare de hemoglobină. Boala este mai frecventă la persoanele din zona mediteraneană, Orientul Mijlociu sau sud-estul Asie

Horoscopul zilei - Evenimentul zilei - evz.ro
comentarii pe aceasta pagina postate direct pe Facebook

One Comment

  1. Aurelia-Lia says:

    Recomand de asemenea salata de sfecla rosie facuta in casa (coapta in cuptor sau fiarta), taiata feliute mici, mici si subtiri cu putina sare, otet de mere, ulei de floarea soarelui, hrean crud ras, cu putin chimen macinat, piper alb macinat. un mar ras. Este o salata usoara, fara conservanti. Eu mi-am revenit bine cu ajutorul acestei salate dupa un avort spontan in care am pierdut mult singe. Este buna si pentru imunitate, pentru fumatori (ca mine) deoarece este un dezoxifiant al ficatului. Atentie, sa nu va speriati, urina poate fi colorata putin in rosu in urma consumarii acestei salate dar nu este nimic toxic, dimpotriva.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *